„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."
Janusz Korczak
Przewidywane umiejętności dzieci wynikające z realizacji podstawy programowej
MARZEC 2021
Temat globalny: ZWIERZĘTA DŻUNGLI I SAWANNY
– Uczestniczy w ćwiczeniach porannych metodą opowieści ruchowej;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z pomocami;
− Bierze udział w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu;
− Idzie stopa za stopą wzdłuż skakanki, sznurka;
Emocjonalny obszar rozwoju
−Prawidłowo reaguje na emocje innych.
Społeczny obszar rozwoju
− Porozumiewa się umiarkowanym głosem, stosuje formy grzecznościowe;
− Uczestniczy we wspólnych zabawach, grach i pracach.
Poznawczy obszar rozwoju
− Rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta egzotyczne;
− Określa pierwszą głoskę w słowie zebra i w nazwach rysunków - 5l.
− Rysuje po śladach rysunków;
− Zaznacza litery z, Z w wyrazach;
− Rozwiązuje zagadki o zwierzętach egzotycznych;
− Wie, co to jest dżungla a co – sawanna;
− Układa z kamyków tangramu sylwety zwierząt egzotycznych;
− Aktywnie słucha muzyki poważnej;
− Wykonuje papierowy zegar;
− Wykonuje pracę plastyczną – Pan lew;
− Lepi z plasteliny figurki wybranych zwierząt egzotycznych;
− Wypowiada się zdaniami rozwiniętymi;
− Wie, co to jest zoo i dlaczego powstają;
− Naśladuje ruchy, głosy wybranych zwierząt egzotycznych;
− Śpiewa i bawi się przy piosence Dżungla;
− Wspólnie wykonuje album Zwierzęta egzotyczne;
− Podaje nazwę aktualnego miesiąca -marzec.
Temat globalny: ZWIERZĘTA NASZYCH PÓL I LASÓW
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych: orientacyjno-porządkowych, ramion, z elementem skoku, równowagi;
− Uczestniczy w zabawach ruchowych naśladujących ruchy zwierząt;
− Bezpiecznie bawi się na przyrządach z ogrodu przedszkolnego;
− Skacze na jednej nodze.
Emocjonalny obszar rozwoju
− Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła doznań estetycznych;
− Wie, że zwierzęta mają zdolność odczuwania i obdarza je troską.
Społeczny obszar rozwoju
− Obdarza uwagą inne dzieci;
− Właściwie zachowuje się w sytuacjach trudnych, rozwiązuje problemy wspólnie z kolegami.
Poznawczy obszar rozwoju
− Wie, że powinno unikać kontaktów z obcymi osobami;
− Określa pierwszą głoskę w słowie ule i w nazwach rysunków – 5l.;
− Rysuje po śladach rysunków;
− Zaznacza litery u, U w wyrazach – 5l.
− Wypowiada się na temat wybranych zwierząt leśnych;
− Wie, które zwierzę porusza się szybciej, a które – wolniej;
− Układa zdania na temat zwierząt ze zdjęć;
− Śpiewa piosenkę Zające;
− Porusza się rytmicznie przy piosence;
− Wykonuje sowę z papieru;
− Wymienia zwyczaje sowy;
− Wymienia przedstawicieli zwierząt żyjących na polach oraz przedstawicieli zwierząt żyjących w lesie;
− Dzieli nazwy zwierząt na sylaby;
− Wymienia wybrane właściwości fizyczne powietrza;
- Wie, że powietrze jest gazem;
− Wie, na czym polega pożyteczność mrówek;
Temat globalny: MARCOWA POGODA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, bieżnych, dużych grup mięśniowych, tułowia, z elementem, równowagi, czworakowania;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;
− Stoi na jednej nodze, utrzymując równowagę przez kilka minut;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Określa jakie emocje wzbudzają w nim oglądane obrazki/zdjęcia;
− Wyraża własne stany emocjonalne w sposób werbalny i niewerbalny.
Społeczny obszar rozwoju
− Dba o wyposażenie Sali, uczestniczy w jej dekorowaniu;
− Szanuje własność prywatną innych.
Poznawczy obszar rozwoju
− Wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla przedwiośnia;
− Określa pierwszą głoskę w słowie cebula i w nazwach rysunków – 5l.;
− Rysowanie po śladach rysunków
− Zaznacza literę c, C w wyrazach - 5l.;
− Wyjaśnia przysłowie W marcu jak w garncu;
− Tworzy porównania do nazw elementów pogody;
− Wymienia cechy kuli;
− Podaje różnice między kulą a kołem;
− Wie, jak powstają deszczowe chmury;
− Reaguje odpowiednim ruchem na podane hasła i sygnały;
− Śpiewa piosenkę Marcowi przyjaciele;
− Wykonuje pracę plastyczną Deszczowa chmurka;
− Rytmizuje znane przysłowia o marcu;
− Układa zdania o marcowej pogodzie;
− Obserwuje i nazywa zmiany zachodzące w przyrodzie;
− Wie, na czym polega parowanie i skraplanie;
− Prowadzi kalendarz pogody;
− Wymienia działania wody: pożyteczne i szkodliwe;
− Podaje przykłady przedmiotów, które toną w wodzie i takich, które nie toną w wodzie.
Temat globalny: WIOSENNE PRZEBUDZENIE
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, kształtujących postawę ciała, z elementem równowagi, podskoku;
− Wykonuje przysiady, podskoki w miejscu;
− Chodzi po ławeczce bez trzymania.
Emocjonalny obszar rozwoju
− Pokazuje ruchem, gestem, miną jak cieszy się, że nadeszła wiosna i jak smuci się, że odeszła zima.
Społeczny obszar rozwoju
− Wspólnie ze starszymi i młodszymi dziećmi wita wiosnę.
Poznawczy obszar rozwoju
− Określa pierwszą głoskę w słowie łodyga i w nazwach rysunków – 5l.;
− Rysuje po śladach rysunków;
− Zaznacza litery ł ,Ł w wyrazach;
− Wymienia oznaki wiosny;
− Tańczy w parze w rytmie walczyka;
− Rysuje po śladach rysunków kwiatów bez odrywania kredki od kartki;
− Dodaje i odejmuje w zakresie dziesięciu – 5l.
− Wymienia wybrane zwierzęta żyjące na łące;
− Wykonuje papierowego motyla;
− Wymienia części ciała motyla;
− Określa, co potrzebują rośliny, żeby się rozwijać;
− Czyta tekst wyrazowo-obrazkowy;
− Wie, dlaczego należy chronić wybrane rośliny;
− Podaje zdania przeczące do usłyszanych zdań twierdzących;
− Rozpoznaje wiosnę na reprodukcjach malarskich;
− Podaje atrybuty wiosny.
LUTY 2021
Temat globalny: BAŚNE , BAJKI, BAJECZKI
Fizyczny obszar rozwoju
- Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, głowy, tułowia, z elementem podskoku, czworakowania, równowagi
− Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z szarfami
− Próbuje skakać na skakance
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wypowiada zdania z radością, ze smutkiem, złością i ze strachem
Społeczny obszar rozwoju
− Właściwie reaguje na pochwały, nagrody i zwracanie uwagi
− Ocenia zachowanie własne i innych dzieci
Poznawczy obszar rozwoju
− Określa pierwszą głoskę w słowie garnek i w nazwach rysunków – 5l.
− Rysuje po śladach rysunków
− Rozpoznaje i nazywa baśniowe postacie
− Maluje wybranego bohatera baśni z użyciem barw ciepłych lub zimnych
− Opowiada historyjkę o Kopciuszku
− Liczy w zakresie dziewięciu – 5l, pięciu – 4l.
− Szereguje figury pod względem ich liczby, wielkości i natężenia ich barwy
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie
− Układa baśniowe postacie z figur geometrycznych
− Śpiewa piosenkę Bajkowe marzenia
− Wypowiada się całymi zdaniami
− Segreguje obrazki według pierwszej głoski z ich nazw
− Stosuje nazwy stanów skupienia (ciało stałe, ciecz, gaz)
− Wie, że lód, śnieg topi się
− Podaje nazwę aktualnego miesiąca – luty – 5l.
− Opowiada historyjkę na podstawie baśni Śpiąca królewna
Temat globalny: MUZYKA WOKÓŁ NAS
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, z elementem równowagi, rzutu i chwytu, podskoków
− Uczestniczy w zabawach ruchowych na śniegu
− Konstruuje budowle ze śniegu
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wyraża nastrój wysłuchanego utworu muzycznego poprzez działania plastyczne
− Wypowiada tekst o muzyce z różnymi emocjami
Społeczny obszar rozwoju
− Wie, kim był Fryderyk Chopin
Poznawczy obszar rozwoju
− Określa pierwszą głoskę w słowie waga i w nazwach rysunków – 5l.
− Rysuje po śladach rysunków
− Rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty
− Wykonuje instrument perkusyjny
− Zna i stosuje krok walca
− Gra na poznanych instrumentach perkusyjnych
− Wykorzystując sztućce i naczynia kuchenne - tworzy kuchenną muzykę
− Pokazuje za pomocą rąk jak wzrastają dźwięki gamy C-dur, a potem jak opadają
− Nazywa muzyków grających na określonych instrumentach
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie
− Dodaje i odejmuje w zakresie dziewięciu, na konkretach – 5l.
Temat globalny: NIE JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych z piłeczkami
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z piłkami – małymi i dużymi
− Rzuca piłkę do kolegi/koleżanki
− Kopie piłkę do bramki
Emocjonalny obszar rozwoju
− Pokazuje ruchem, gestem, miną jak się złości i jak się boi
Społeczny obszar rozwoju
− Wie, kim był Mikołaj Kopernik i o czym mówiła jego teoria
Poznawczy obszar rozwoju
− Wymienia nazwy planet Układu Słonecznego
− Określa pierwszą głoskę w słowie planety i w nazwach rysunków – 5l.
− Rysuje po śladach rysunków
− Wspólnie konstruuje grę planszową
− Śpiewa piosenkę Kosmiczny sen
− Porusza się rytmicznie przy muzyce
− Wykonuje wycinankę połączoną z rysunkiem
− Wycina kolorowe gwiazdki
PROJEKT – MÓJ WYMARZONY ZAWÓD
- gromadzi informacje na temat pracy osób w wybranych zawodach,
- prezentuje na forum swoją wiedzę na temat znanych mu zawodów.
- poznaje wybrane miejsca pracy.
- tworzy wspólnie z rówieśnikami instrukcję obrazkową,
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
- tworzy wypowiedzi kilkuzdaniowe na podstawie zgromadzonych materiałów,
- odpowiada na pytania sprawdzające wiedzę dotyczącą zawodów,
- spędza czas wśród rówieśników i rodziny
STYCZEŃ 2021
Temat globalny: MIJAJĄ DNI, MIESIĄCE, LATA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, tułowia, dużych grup mięśniowych, z elementem równowagi, podskoków
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z gumową piłką
− Podrzuca i łapie piłkę
Emocjonalny obszar rozwoju
− Bawi się kostką mimiczną, nazywa emocje przedstawione na buziach
Społeczny obszar rozwoju
− Opisuje swoje zainteresowania
− Określa swoje mocne strony i słabe strony
Poznawczy obszar rozwoju
− Określa pierwszą głoskę w nazwach rysunków – 5l.
− Rysuje po śladach rysunków
− Wymienia pory dnia i noc
− Porównuje ze sobą kalendarze i określa do czego służą
− Składa postanowienie noworoczne
− Układa zdania ze słowami: czas, rok, tydzień, pory roku
− Wymienia nazwy miesięcy – 5l.
- Ocenia zachowania bohaterów opowiadania
− Porusza się w rytmie akompaniamentu wykonanego na określonym instrumencie
− Reaguje odpowiednim ruchem na podany sygnał
− Wymienia oznaki pór roku
− Maluje drzewo w różnych porach roku
− Obserwuje wzrost tulipanów i narcyzów i ilustruje go w kalendarzu obserwacji przyrodniczych
− Dzieli nazwy miesięcy na sylaby
− Wspólnie układa grę matematyczną
− Wie, na czym polega krystalizacja
Temat globalny: ZIMA I ZWIERZĘTA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, szyi, z elementem podskoku
− Uczestniczy w zabawach ruchowych na śniegu
− Wykonuje ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę ciała
Emocjonalny obszar rozwoju
− Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, otacza je życzliwością i troską
Społeczny obszar rozwoju
− Współpracuje z kolegami/koleżankami, zna ich imiona i nazwiska
− Dostrzega i docenia cudze sukcesy
Poznawczy obszar rozwoju
− Rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki zimujące u nas
− Określa pierwszą głoskę w słowie narty i w nazwach rysunków
− Rysuje po śladach rysunków
− Liczy w zakresie ośmiu – 5l, sześciu – 4l.
− Wie, dlaczego ziemia zamarza
− Łączy pierwsze sylaby z nazw obrazków, podaje jakie imię powstało 5l.
− Wie, co to jest paśnik i co znajduje się w nim zimą
− Dopowiada brakujące sylaby do nazw leśnych zwierząt
Temat globalny: BABCIA I DZIADEK
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, tułowia, wyprostnych, z elementem, równowagi, podskoku
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z kubeczkami
− Buduje z klocków wieże różnej wysokości
Emocjonalny obszar rozwoju
− Określa, co smuci, co złości, co cieszy i czego boją się babcia i dziadek
Społeczny obszar rozwoju
− Okazuje miłość, szacunek, wdzięczność babciom i dziadkom
Poznawczy obszar rozwoju
− Określa pierwszą głoskę w słowie balony i w nazwach rysunków 5l.
− Rysuje po śladach rysunków
− Maluje portret babci i dziadka
− Recytuje wiersze dla babć i dziadków
− Śpiewa piosenkę Wesoła para
− Wykonuje upominki dla babci i dziadka
− Rysuje jak pomaga swoim dziadkom
PROJEKT : BEZPIECZEŃSTWO ZIMĄ
- poznaje zasady i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie;
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych;
- zrozumienie przez dzieci konieczności wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy;
- poznaje pracę ratownika medycznego i podstawowe formy udzielania pierwszej pomocy, zna numer alarmowy 112;
- wie do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych;
- zna swój adres zamieszkania – 5l.
OD NAJMŁODSZYCH LAT Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT - Dzielnicowy program edukacji ekologicznej
• „Skąd bierzemy prąd?” – poznawanie źródeł pozyskiwania energii i rodzajów elektrowni;
• Zasady oszczędzania energii (np.: ciepło – zakręcanie kaloryferów podczas wietrzenia, energia świetlna - używanie energooszczędnych żarówek, wyłączanie urządzeń na tzw. standy (czuwaniu); fotowoltanika, paliwo ekologiczne – z odpadów, odłączanie z kontaktów zbędnych urządzeń elektrycznych, oświetlanie wybranych miejsc na czujniki tzw. fotokomórki itp.);
• Teatrzyk cieni – eksperymentowanie ze światłem;
• Założenie zielonego ogródka – sadzenie tulipanów i narcyzów.
GRUDZIEŃ 2020
Temat globalny: JAK WYGLĄDAŁ ŚWIAT PRZED MILIONAMI LAT
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, z elementem równowagi, czworakowania;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą Rudolfa Labana;
Emocjonalny obszar rozwoju
- Odzwierciedla ciałem, miną, gestem podaną emocje;
Społeczny obszar rozwoju
− Uczestniczy we wspólnych zabawach integracyjnych
− Wspomaga kolegów-nieśmiałych, słabszych, młodszych
Poznawczy obszar rozwoju
− Wypowiada się na temat opowiadania;
− Rozpoznaje i nazywa wybrane dinozaury;
− Określa pierwszą głoskę w słowie lalka i w nazwach rysunków;
− Rysuje po śladach rysunków;
− Lepi figurkę dinozaura;
− Stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni;
− Bawi się przy piosence Dinozaur w szafie;
− Wykonuje Fruwającego dinozaura;
− Wymienia produkty powstałe z chemicznej obróbki węgla;
− Rysuje węglem drzewnym górników przy pracy;
− Podaje nazwę aktualnego miesiąca-grudzień;
Temat globalny: IDZIE ZIMA ZE ŚNIEGIEM
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, tułowia, mięśni nóg i brzucha, z elementem podskoku;
− Bawi się bezpiecznie;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wypowiada tekst o zimie z różnymi emocjami;
Społeczny obszar rozwoju
− Dba o własny wygląd i porządek wokół siebie;
− Przestrzega zasad kulturalnego spożywania posiłków;
− Prezentuje i ocenia własne wytwory;
Poznawczy obszar rozwoju
− Wymienia oznaki zimy;
− Określa ostatnią głoskę w słowie lody i w nazwach rysunków;
− Rysuje po śladach rysunków;
− Wymienia nazwy dni tygodnia – dzieci 5 letnie;
− Dostrzega cykliczność dni tygodnia
− Wykonuje obrazek bałwanka;
− Łączy zdania lub fragmenty zdań w dłuższe wypowiedzi za pomocą odpowiednich spójników;
− Rozwiązuje zagadki związane z zimą, rysuje ich rozwiązania;
− Czyta całościowo wyrazy: sanki, narty, bałwan;
− Wykonuje pracę plastyczną z wykorzystaniem różnego materiału-Zimowy krajobraz;
− Wymienia nazwy wybranych sportów zimowych;
− Podaje wybrane właściwości fizyczne śniegu;
−Wie, jak powinno bezpiecznie bawić się na śniegu;
− Liczy obiekty niewidoczne;
− Buduje kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat zimy;
− Liczy na zbiorach zastępczych z jednoczesnym przenoszeniem ich liczby na inne zbiory;
− Wspólnie tworzy mapę skojarzeń do wyrazu zima;
Temat globalny: IDĄ ŚWIĘTA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, mięśni brzucha i ramion, tułowia, z elementem równowagi;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych ze skakankami;
− Porusza się w przysiadzie;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wyraża własne stany emocjonalne w sposób werbalny i niewerbalny;
Społeczny obszar rozwoju
− Rozpoznaje i nazywa swoje potrzeby
− Kultywuje tradycje, zwyczaje rodzinne związane ze świętami
Poznawczy obszar rozwoju
− Wymienia wybrane tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia;
− Określa pierwszą głoskę w słowie rak i w nazwach rysunków;
− Rysuje po śladach rysunków;
− Rozumie sens informacji przedstawionych symbolicznie;
− Wybiera figury według podanej cechy (cech);
− Reaguje odpowiednimi ruchami na dźwięki o różnej wysokości;
− Śpiewa piosenki o tematyce świątecznej;
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie
− Składa w całość pocięte kartki świąteczne;
− Zamienia figury według wzoru;
− Wie, dlaczego drzewa iglaste nie gubią igieł przed zimą;
− Wymienia symbole Bożego Narodzenia (choinka, sianko, 12 potraw, jemioła …);
− Wspólnie układa życzenia świąteczne;
LISTOPAD 2020
Temat globalny: MOJA RODZINA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, tułowia, z elementem czworakowania, równowagi, skoku;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą zadaniową;
− Bezpiecznie bawi się na świeżym powietrzu;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wspólnie wykonuje zegar emocji, zaznacza na nim swój nastrój;
Społeczny obszar rozwoju
− Wymienia członków swojej rodziny;
− Odnosi się z szacunkiem do rodziców;
− Podaje imiona rodziców, opisuje ich wygląd;
− Tworzy skrócone drzewo genealogiczne własnej rodziny;
− Wymienia zawody wykonywane przez swoich rodziców;
− Wie, kim chciałby zostać w przyszłości;
− Podaje cechy rodziców;
Poznawczy obszar rozwoju
- Wymienia podobieństwa między sobą a rodzicami;
− Recytuje wiersz Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata;
− Określa pierwsze głoski w słowie igła i w nazwach obrazków;
− Rysuje po śladach rysunków;
− Zaznacza litery i, I w wyrazach – dzieci chętne;
− Maluje portrety rodziców
− Rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczb 4 i 5 – dzieci chętne;
− Odwzorowuje kwadraty znajdujące się po lewej stronie linii (osi) )według podanych wskazówek;
− Śpiewa piosenkę Moja mama;
− Wykonuje układ ruchowy do piosenki;
− Wymienia właściwości magnesu;
− Dzieli słowa na sylaby;
− Rysuje jak spędza wolny czas z rodzicami;
− Podaje nazwę aktualnego miesiąca-listopad;
Temat globalny: MÓJ DOM
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, bieżnych, z elementem skoku, równowagi, czworakowania;
− Uczestniczy w różnych zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie przedszkolnym;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Rozpoznaje i przedstawia różne stany emocjonalne;
Społeczny obszar rozwoju
− Rozumie wieloznaczność słowa dom;
− Wie, jakie święto obchodzimy 11 listopada;
Poznawczy obszar rozwoju
− − Liczy w zakresie sześciu – 5 latki
− Określa pierwszą głoskę w słowie tata i w nazwach rysunków.
− Zaznacza litery t, T w wyrazach – dzieci chętne;
− Maluje swój wymarzony dom;
− Łączy rysunki, których nazwy kończą się taką samą sylabą – 5 latki;
− Dostrzega rytm w ciągu obrazków i go kontynuuje;
− Segreguje przedmioty według podanych cech;
− Wypełnia rysunek lampy wybranym materiałem;
− Śpiewa piosenkę Maluję wielki dom;
− Wie, jak zmieniało się oświetlenie i jak przez lata zmienił się sposób mierzenia czasu;
− Wymienia zwyczaje psów i kotów hodowanych w domu;
− Wypowiada się całymi zdaniami;
− Rozpoznaje i nazywa wybrane urządzenia elektryczne;
Temat globalny: MOJE PRAWA I OBOWIĄZKI
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, z elementem równowagi, biegu i podskoków;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą Carla Orffa;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Rysuje siebie - złoszczącego się i wesołego; określa , które sytuacje powodują złość, a które – radość;
Społeczny obszar rozwoju
− Wie, że posiada prawa;
− Wymienia najważniejsze prawa dziecka (prawo do wychowania w rodzinie, nauki, opieki lekarskiej, łez, odpoczynku …)
− Wie, że oprócz praw, ma też obowiązki;
− Ilustruje wybrane prawo;
− Wie, że 20 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka;
Poznawczy obszar rozwoju
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie;
− Łączy pierwsze sylaby z nazw par obrazków i rysuje to, czego nazwa powstała;
− Określa pierwsze głoski w słowie dom i w nazwach rysunków;
− Rysuje po śladach rysunków;
− Zaznacza litery e, E w wyrazach – dzieci chętne;
− Rozpoznaje i nazywa trójkąt;
− Śpiewa piosenkę Kundelek Felek;
− Wie, na czym polega przewodnictwo cieplne;
− Wymienia wybrane materiały przewodzące ciepło;
Temat globalny: MOJE ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, wieloznacznych, bieżnych, z elementem czworakowania;
− Uczestniczy w ćwiczeniach z kinezjologii edukacyjnej na świeżym powietrzu;
− Przebiega wyznaczoną trasę w ogrodzie przedszkolnym;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wie, że emocje przyjemne i nieprzyjemne przeżywają wszyscy ludzie;
Społeczny obszar rozwoju
− Nie przeszkadza innym dzieciom w zabawie;
− Dostrzega potrzeby innych dzieci – szanuje je;
Poznawczy obszar rozwoju
− Wie, na czym polega zdrowy styl życia;
− Określa pierwszą głoskę w słowie kot i w nazwach rysunków – 5 l.
− Rysuje po śladach rysunków;
− Zaznacza litery k, K w wyrazach – dzieci chętne;
− Rozpoznaje i nazywa zapis cyfrowy liczby 6 – dzieci chętne;
− Wycina serwetki z kolorowego papieru;
− Układa pytania do podanych zdań oznajmujących;
− Wie, że nadmierny hałas wpływa źle na cały organizm;
− Wie, czego nie powinno robić, co jest niebezpieczne;
− Rozumie potrzebę kontaktu z lekarzem w razie choroby;
− Wypowiada się na temat dbania o zęby;
Przewidywane umiejętności dzieci wynikające z realizacji podstawy programowej
PAŹDZIERNIK 2020
Temat globalny: Idzie jesień … przez ogród i sad
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, wyprostnych, dużych grup mięśniowych, bieżnych
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą R. Labana
− Bierze udział w zabawie ruchowej z chustą animacyjną
− Naśladuje ruch spadających liści z drzew
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wyraża emocje w naturalnych sytuacjach (rozstanie z rodzicami, przegrana gra …)
− Podaje przykłady sytuacji, w których występują przyjemne i nieprzyjemne emocje
Społeczny obszar rozwoju
− Współdziała w konstruowaniu gry
− Podaje nazwiska, znaczki rozpoznawcze dzieci z grupy
Poznawczy obszar rozwoju
− Rozpoznaje owoce za pomocą wzroku, węchu, smaku i dotyku
− Określa pierwsze głoski w słowie oko i nazwach rysunków, rysuje po śladach rysunków - 5l.
- Zaznacza litery o, O w wyrazach – 5l.
− Liczy owoce w koszykach i określa, których jest więcej, których jest mniej, a których tyle samo
− Rozpoznaje i nazywa kwadrat
− Porównuje liczbę kwadratów i kół poprzez łączenie w pary
− Układa puzzle
− Improwizuje wokalnie na temat Różne warzywa
− Wymienia wybrane owoce egzotyczne
− Tworzy formy przestrzenne – jabłko i gruszkę
− Liczy słowa w zdaniach
− Układa proste zdania
− Wymyśla nazwiska od nazw owoców, kwiatów, słodyczy …
− Reaguje ruchem na ustalone sygnały
−Wykonuje sałatkę według instrukcji rysunkowej
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie
− Wymienia nazwę aktualnego miesiąca – październik
− Rozpoznaje i nazywa wybrane warzywa
− Rozróżnia owoce od warzyw
Temat globalny: Idzie jesień … do zwierząt
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, tułowia, wyprostnych, bieżnych
− Naśladuje ruchy wybranych leśnych zwierząt
Emocjonalny obszar rozwoju
− Dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, jest życzliwy dla nich
Społeczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w działaniach grupowych organizowanych przez nauczyciela oraz we wspólnych swobodnych zabawach
Poznawczy obszar rozwoju
− Wypowiada się na temat opowiadania
− Wymienia sposoby przygotowania się zwierząt do zimy
− Określa pierwsze głoski w słowie ananas i w nazwach rysunków
− Rysuje po śladach rysunków
− Zaznacza litery a, A w wyrazach
− Rozwiązuje zagadki o leśnych zwierzętach
− Składa obrazek z części w całość
− Stosuje słowa: na, pod, przed, za, z lewej strony, z prawej strony
− Liczy w zakresie sześciu
− Wymienia zapasy wiewiórki
− Stosuje nazwy: ptaki, ssaki
− Śpiewa piosenkę Wiewióreczka
− Wykonuje pracę przestrzenną – jeża
− Wie, jak powstaje dźwięk
− Rozpoznaje i nazywa wybrane ptaki odlatujące od nas przed zimą
Temat globalny: Co z czego otrzymujemy
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych przy muzyce – Pajacyk, Taniec pajacyków
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą zadaniową
− Uczestniczy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu
− Bezpiecznie korzysta z urządzeń znajdujących się na placu przedszkolnym
− Podrzuca i łapie piłkę
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wyraża swoje emocje w sposób werbalny i niewerbalny
Społeczny obszar rozwoju
− Dba o swój wygląd zewnętrzny
− Właściwie zachowuje się przy stole, przestrzega dobrych manier
− Pozostawia po sobie porządek i stara się o utrzymanie wokół siebie ładu
Poznawczy obszar rozwoju
− Wymienia wybrane właściwości fizyczne gliny i piasku
− Określa pierwszą głoskę w słowie mama i w nazwach rysunków
− Rysuje po śladach rysunków
− Zaznacza litery m, M w wyrazach - 5l.
− Wskazuje wymienione części ciała u partnera
− Wie, z czego i jak powstaje chleb
− Lepi z plasteliny różne rodzaje pieczywa
− Koncentruje się podczas zabawy przy piosence Co z czego otrzymujemy
− Uzupełnia rysunki do sześciu
− Wykonuje serki smakowe
− Czyta całościowo nazwy przetworów mlecznych
− Rozpoznaje i nazywa owcę i barana
− Wie, skąd mamy wełnę i co z niej robimy
− Wykonuje wełniany obrazek
− Układa obrazki historyjki obrazkowej według kolejności zdarzeń, opowiada ją
− Wie, z czego i jak otrzymujemy papier
− Wie, że kierunek wiatru się zmienia i że wieje z różną siłą
− Podaje przykłady szkodliwej i pożytecznej działalności wiatru
Temat globalny: Idzie jesień … z deszczem
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, tułowia, z elementem skoku, równowagi
− Toczy piłkę do kolegi/koleżanki
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wie, co go złości, a co cieszy
Społeczny obszar rozwoju
− Samodzielnie rozbiera się i ubiera; zapina guziki i zawiązuje buty
Poznawczy obszar rozwoju
− Wymienia elementy pogody jaka jest późną jesienią
− Określa pierwszą głoskę w słowie ekran i w nazwach rysunków
− Rysuje po śladach rysunków
− Zaznacza litery e, E w wyrazach - 5l.
− Improwizuje ruchowo przy fragmencie utworu F. Chopina
− Podaje wybrane właściwości fizyczne wody
− Rozpoznaje i nazywa prostokąt
− Wie, które ze znanych mu substancji rozpuszczają się w wodzie, a które nie
− Syntezuje pierwsze sylaby z nazw obrazków, rysuje to, czego nazwa powstała
− Śpiewa piosenkę Taniec w deszczu
− Wykonuje parasol z papieru i rurki do napojów
− Wymienia kolory tęczy
− Wie, jakie barwy powstaną ze zmieszania barw podstawowych
− Wie, na czym polega parowanie i skraplanie wody
− Ubiera się odpowiednio do pogody
− Wie, na czym polega proces krążenia wody w przyrodzie
WRZESIEŃ 2020
Przewidywane umiejętności dzieci wynikające z realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
Temat globalny: TO JESTEM JA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach: orientacyjno-porządkowych, kształtujących postawę ciała, tułowia, z elementem skoku, równowagi;
− Poznaje urządzenia w ogrodzie przedszkolnym; wie, jak bezpiecznie korzystać z nich;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą zadaniową;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje;
− Szanuje emocje swoje i innych osób;
− Rysuje to, co go smuci, cieszy, złości i czego się boi;
− Rozstaje się z rodzicami bez lęku;
Społeczny obszar rozwoju
− Przedstawia się, podając swoje imię i nazwisko;;
− Rozpoznaje i nazywa swój znaczek rozpoznawczy;
− Wymienia imiona kolegów;
− Omawia swój wygląd; rysuje ulubioną zabawkę, potrawę, owoc i pojazd;
− Samodzielnie rozbiera się i ubiera;
Poznawczy obszar rozwoju
- Odpowiada na pytania dotyczące opowiadania;
− Wymienia i wskazuje narządy zmysłów;
− Dzieli na sylaby nazwy obrazków;
− Czyta całościowo nazwy: Bałtyk, Tatry, jezioro;
− Maluje na dany temat;
− Śpiewa piosenkę Czuję świat;
− Wskazuje i nazywa części ciała;
− Rozpoznaje wydrukowane swoje imię;
− Wymienia nazwy pór roku;
− Podaje nazwę aktualnego miesiąca września – 5 latki ;
− Rysuje po śladach linii pionowych;
− Rysuje po śladach linii poziomych;
− Wypowiada się na temat wakacji;
Temat globalny: MOJA GRUPA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach: orientacyjno-porządkowych, dużych grup mięśniowych, tułowia, bieżnych, z elementem czworakowania, równowagi;
− Bawi się bezpiecznie w ogrodzie przedszkolnym;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Wyraża swoje emocje w sposób werbalny i niewerbalny;
Społeczny obszar rozwoju
− Stosuje zwroty grzecznościowe;
− Współpracuje przy wykonaniu pracy plastycznej;
− Wspólnie tworzy kontrakt grupowy;
Poznawczy obszar rozwoju
− Wskazuje swoją prawą stronę i lewą stronę – 5 latki;
− Rozpoznaje i nazywa sztucznie otrzymane dźwięki;
− Rozróżnia przygrywkę, refren, zwrotkę w piosence;
− Śpiewa piosenkę Dziękuję, proszę, przepraszam;
− Składa w całość obrazek pocięty na części;
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie - 5 latki;
− Określa czego jest więcej poprzez łączenie w pary elementów – 5 latki;
− Rysuje linie ukośne po śladach a potem samodzielnie;
- Rozwiązuje quiz Czy bawię się bezpiecznie?;
Temat globalny: MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w opowieści ruchowej przy muzyce;
− Uczestniczy w ćwiczeniach i zabawach ruchowych: orientacyjno-porządkowych, z elementem skoku;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych z kółkami do sersa
− Jeździ bezpiecznie na rowerze;
Emocjonalny obszar rozwoju
− Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jesienią;
Społeczny obszar rozwoju
Przestrzega ustalonych umów i zasad obowiązujących w przedszkolu;
− Porządkuje po sobie miejsce zabawy, pracy;
−Dba o zabawki i inne przedmioty w Sali;
− Reaguje na zmiany dynamiczne utworu;
− Rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny, zwierzęta spotykane w parku;
− Wymienia oznaki nowej pory roku – jesieni;
− Wymienia kolory spotykane w przyrodzie jesienią;
− Wykonuje pracę przestrzenną - jesienne drzewo;
− Wie, dlaczego jesienią liście usychają;
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie;
− Łączy owoce i liście w pary; nazywa drzewa, z których pochodzą;
− Śpiewa piosenki o jesieni;
− Wykonuje prace plastyczne z wybranego materiału przyrodniczego;
− Kończy rysować liście i owoce według podanego rytmu;
− Układa kasztany według wzoru narysowanego na tablicy;
− Wie, że łupina chroni nasiono;
− Wie, jak zbudowany jest grzyb;
− Wymienia przedstawicieli grzybów jadalnych i grzybów trujących;
− Uczestniczy w założeniu hodowli dębu;
− Recytuje wiersz Hanny Zdzitowieckiej Gdzie jesteś jesieni?;
Temat globalny: IDZIE JESIEŃ PRZEZ …….. LAS, PARK
Fizyczny obszar rozwoju
− Uczestniczy w ćwiczeniach porannych metodą opowieści ruchowej;
− Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych metodą zadaniową
− Konstruuje różne budowle z wybranych klocków;
Emocjonalny obszar rozwoju
Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jesienią;
Społeczny obszar rozwoju
- Przestrzega ustalonych umów i zasad obowiązujących w przedszkolu;
− Porządkuje po sobie miejsce zabawy, pracy;
−Dba o zabawki i inne przedmioty w Sali;
Poznawczy obszar rozwoju
− Reaguje na zmiany dynamiczne utworu;
− Rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny, zwierzęta żyjące w parku;
− Wymienia oznaki nowej pory roku – jesieni;
− Wymienia kolory spotykane w przyrodzie jesienią;
− Wykonuje pracę - jesienne drzewo;
− Wie, dlaczego jesienią usychają liście;
− Rysuje szlaczki po śladach a potem samodzielnie 5 latki;
− Łączy owoce i liście w pary; nazywa drzewa, z których pochodzą – 5 latki;
− Śpiewa piosenkę Idzie jesień poprzez świat;
− Wykonuje ludziki i stworki z wybranego materiału przyrodniczego;
− Kończy rysować liście i owoce według podanego rytmu;
− Układa kasztany według narysowanego wzoru;
− Wie, że łupina chroni nasiono;
− Wie, jak zbudowany jest grzyb;
− Wymienia przedstawicieli grzybów jadalnych i grzybów trujących;
− Recytuje wiersz Hanny Zdzitowieckiej Gdzie jesteś jesieni?.