Sówki
Tygryski
Stokrotki
Uśmiechnięte chmurki
Odważne Kotki

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."
Janusz Korczak

Przedszkole 172
im. Danuty Wawiłow
01-149 Warszawa
ul.Żytnia 71

tel/fax.22 632 63 63

Listy do Rodziców

Listopad

Tydzień XI

Drodzy Rodzice!

   W tym tygodniu rozpoczęliśmy przygodę z wartością, jaką jest ROZWÓJ.

   Dzieci definiowały swoimi słowami, czym jest ekologia, uzgodniły wspólnie, że każdy z nas może być dobry dla Ziemi, szanować ją, co pokazuje między innymi wtedy, gdy: wyrzuca śmieci do kosza, segreguje śmieci, podlewa rośliny i nie niszczy ich, oszczędza wodę. Przedszkolaki utrwaliły tę wiedzę, poznając piosenkę „Krasnoludki-Ekoludki”. Poza tym dzięki bohaterom opowiadania „Kiciuś Perski i pomysł na recykling” dowiedziały się, że stare przedmioty, które większość z nas wyrzuca, mogą być ponownie wykorzystane – wystarczy pomysł i przystosowanie przedmiotu do nowej funkcji. Dzieci dały drugie życie folii bąbelkowej, która kiedyś była wykorzystana do zabezpieczenie delikatnych przedmiotów, a my wykorzystaliśmy ją na dywanik sensoryczny w przedszkolu.

   Poza tym przedszkolaki  rozwijały wyobraźnię podczas zabaw parateatralnych. Dzieci uczyły się także nazywać przeciwieństwa: duży – mały, czysty – brudny, mokry – suchy. Eksperymentowały z papierem, sprawdzały, które zmiany są odwracalne, które nie, uczyły się poprawnego użycia wyrazów najpierw – potem. Ten eksperyment uświadomił dzieciom, że należy szanować rzeczy, np. zabawki, by służyły nam jak najdłużej, bo jeśli je zniszczymy i zmiany będą nieodwracalne, zabawka będzie bezużyteczna.

   Dzieci muzykowały za pomocą kasztanów i kamieni, papieru, folii, pudełek. Na zajęciach plastyczno-technicznych ćwiczyły sprawność manualną, , lepiły z plasteliny, ćwiczyły prawidłowe trzymanie nożyczek oraz wycinanie. Na zajęciach Kącika Dobrego Startu usprawniały wzrok, słuch oraz umiejętności grafomotoryczne.

 

   Polecamy Państwu wspólną wyprawę do parku, lasu, na działkę w poszukiwaniu „skarbów”. Może je dowolnie łączyć za pomocą sznurków, nitek, włóczki, plasteliny, kleju, ozdabiać guzikami, brokatem, kawałkami materiałów, piórkami i stworzyć piękne zabawki. Skarby można włożyć do pudełka i otworzyć w pochmurny dzień, by dziecko mogło sobie przypomnieć, gdzie je znalazło, co przedstawiają figurki, z jakich elementów są zbudowane, jak wyglądały etapy przygotowania figurek. Dzięki temu będzie ćwiczyło mowę, wykorzystywało zwroty dotyczące następstwa czasu, utrwalało nazwy materiałów przyrodniczych.

Listopad

Tydzień X

 Drodzy Rodzice!

   W tym tygodniu kontynuowaliśmy temat PATRIOTYZM.

   Dzieci poznawały najbardziej charakterystyczne krainy w Polsce – nad morzem, w górach, nad jeziorami. Dowiedziały się, do czego służy mapa, jak odczytywać jej symbole, ćwiczyły kierunki w przestrzeni, określając, gdzie leżą wybrane krainy (na górze mapy – morze, na dole mapy – góry).

   Przedszkolaki poznały symbole narodowe, poszerzając słownik o nowe słowa (flaga, herb, godło), określiły wygląd i kolory symboli, wysłuchały hymnu narodowego i dowiedziały się, jak należy się zachować się podczas słuchania „Mazurka Dąbrowskiego”.

   Podczas zabaw plastycznych: eksperymentowały z farbami, zamieniając kolor niebieski na zielony; wykonały lornetki i lunety z rolek po papierze toaletowym, by za ich pomocą obserwować świat; tworzyły duże i mniejsze fale w szklance wody za pomocą słomek; malowały morze (gąbkami, na dużych arkuszach papieru), z kaszy manny tworzyły piaskowe plaże.

   Dzieci zapoznały się z treścią wybranych legend (o warszawskiej Syrence). Odtwarzały fragmenty treści, naśladując zachowanie poszczególnych bohaterów. Wysłuchały wiersza „O warszawskiej Syrence”, a zdobytą wiedzą dzieliły się na forum grupy. Podczas omawiania tematu maluchy po raz pierwszy miały okazję wykonać polecenie z karty pracy typu labirynt. To doświadczenie wykorzystały podczas zabaw ruchowych.

   Zajęcia muzyczno-ruchowe poświecone górom pozwoliły poznać ich mieszkańców, charakterystyczne stroje, gwarę, muzykę, taniec. Dzieci póbowały naśladować taniec z ciupagami do utworu „W murowanej piwnicy”. Wspólnie zdecydowaliśmy również, że wykorzystamy przygotowaną podczas zajęć kapustę kiszoną do ugotowania ulubionej potrawy górali – kwaśnicy.

  Dzieci nauczyły się także poszukiwania wiadomości w albumie fotograficznym, przekładania kartek (co dla malucha nie jest wcale proste). Natomiast podczas zabaw w Kąciku Dobrego Startu utrwaliły kształt koła podczas wielozmysłowych zabaw.

 

   Zachęcamy Państwa do utrwalania z dziećmi nazw i wizerunków symboli narodowych, na przykład poprzez wyszukiwanie ich w przestrzeni publicznej, na zdjęciach lub relacjach z uroczystości państwowych. Przy okazji dat upamiętniających święta narodowe można przygotować z dzieckiem kotyliony lub flagi, odwiedzać miejsca pamięci narodowej i opowiadać o wydarzeniach z nimi związanych, ucząc tym samym dziecko szacunku do historii, miejsc, osób. Można również utrwalać z dziećmi kolory, ćwiczyć przeliczanie oraz prawidłowe użycie pojęć: góra, dół. Do przeprowadzenia zabawy potrzebne będą wycięte z papieru kółeczka czerwone i białe, kostka do gry (ustalamy, że 1–3 to kółka białe, a 4–6 to czerwone) oraz narysowany na kartce kontur flagi. Rzucamy kostką, przeliczamy liczbę oczek, jaka wypadła, i naklejamy przyporządkowany jej kolor kółka. Jeśli np. wypada 4, mówimy: Biorę 4 kółka czerwone i naklejam je na dole flagi. Liczymy na głos.

Listopad

Tydzień IX

Drodzy Rodzice!

W tym krótkim tygodniu przerwanym czasawym zawieszeniem zajęć w związku z COVID-19- dzieci dowiedziały się, co to jest PATRIOTYZM.

  Wspólne rozmowy, między innymi po wysłuchaniu wiersza „Nasze podwórko” Ludwika Jerzego Kerna, pozwoliły dzieciom zdefiniować to trudne hasło. Uświadomiły im, jak przedszkolak może okazywać swój patriotyzm – na przykład należy dbać o najbliższe otoczenie, by każdy czuł się w nim dobrze, odnosić się z szacunkiem do ludzi i przyrody, znać i traktować z należytym szacunkiem symbole narodowe.

   Poznaliśmy symbole narodowe jakimi są Flaga oraz Godło.Podczas zabaw w Kąciku Dobrego Startu dzieci utrwaliły nazwę miejscowości, w której mieszkają, oraz ćwiczyły chodzenie po kole z jednoczesnym trzymaniem się za ręce.

Październik

Tydzień VIII

Drodzy Rodzice!

   Ostatni tydzień października poświęciliśmy na poszukiwanie i utrwalanie wiadomości dotyczących naszego zdrowia. Postanowiliśmy sprawdzić, co jeszcze można zrobić z jesiennych warzyw i owoców, by nabrać odporności i nie zachorować podczas zimy.

   Dzieci słuchały utworów (wierszy i opowiadań), które były punktem wyjścia do rozmów o zdrowym odżywianiu się, dowiedziały się, że nawet najzdrowszymi produktami nie wolno się przejadać. Aby utrwalić nazwy warzyw i owoców, przedszkolaki bawiły się w piknik. Nauczyły się również nowej rymowanki dotyczącej zdrowia: Chcesz być zdrowy i szczęśliwy, jedz codziennie witaminy. Rozpoznawały warzywa i owoce po smaku, układały obrazy warzywno-owocowe inspirowane malarstwem,  

   Dzeci przeprowadzały także doświadczenia z kukurydzą – sprawdzały, jak wyglądają poszczególne jej elementy, czy każde nasionko kukurydzy jest takie samo, układały wzory z nasion, próbowały produktów, które powstały z kukurydzy oraz oglądały film jak z ziarenka kukurydzy powstaje popcorn.

   Rozwijały również umiejętności muzyczne i ruchowe. Tańczyły układ do piosenki „Dwa jabłka” (podskoki oraz taniec w parach), uczyły się poruszać do rytmu bębenka. Poznały nowe słowa w języku angielskim: apple (jabłko) i pear (gruszka), których używały następnie w zabawie. Z jabłka przkrojonego na połówki wykonywały plastyczne własne przetwory.  Poszerzyły wiadomości na temat ziemniaków (gdzie rosną, jak się je wykopuje i zbiera oraz co można z nich można przygotować).

   Zachęcamy Państwa do wykonania wspólnie z dziećmi własnych kiszonek – mogą to być rzodkiewki, marchewka z imbirem, kapusta, kalafior. Każdy może wybrać coś smacznego dla siebie i podać podczas niedzielnego obiadu – dla dziecka będzie to dużym przeżyciem, z którego będzie czerpać satysfakcję.

Październik

Tydzień VII

Drodzy Rodzice!

   Czas w przedszkolu jest kontynuacją zdobytej do tej pory wiedzy, ale także jej poszerzaniem. Jesień – ze względu na bogactwo owoców, warzyw – jest bardzo dobrą okazją do tego, aby poznać nową wartość, jaką jest ZDROWIE.

   W koszyku pani Jesieni znaleźliśmy m.in. cebulę, wokół której zbudowaliśmy wiele atrakcyjnych aktywności dla dzieci – maluchy sprawdziły, jak cebula wygląda w środku, przygotowały zdrowy syrop z cebuli i podarowały go pani kucharce i pani woźnej. Dowiedziały się, co to znaczy i jak ubrać się „na cebulkę” (czyli tak, by się nie przegrzać i nie zachorować). Przedszkolaki poznały też dynię – określiły jej kształt, kolor, wygląd, brały udział w wyścigu, przepychając dynie do mety. Poznały jej angielską nazwę (pumpkin). Poza tym poszukiwały figur geometrycznych ukrytych w kształtach przedmiotów dookoła nas: kół, trójkątów i kwadratów, zgodnie podsumowując, że najwięcej udało się odnaleźć kół.

   W zabawach z kodowaniem dzieci utrwalały pojęcia: nad, pod, na, za. W Kąciku Dobrego Startu poznały i ćwiczyły wymawianie głoski sz, którą utrwalały również, ucząc się piosenki „Dwa kasztanki” oraz wygrywając różne rytmy na prawdziwych kasztanach.

   Dzieci dowiedziały się także, jak wyglądają grzyby, które można znaleźć w lesie, i ćwiczyły sprawność manualną, wykonując z warzyw (ziemniaka i pietruszki) wspaniałe muchomory i borowiki. Poświęciły również dużo czasu na zdobywanie sprawności fizycznych, podczas zabaw muzyczno-ruchowych.

Zachęcamy Państwa do powtarzania z dzieckiem wiersza „Dynia”, co pozwoli utrwalić maluchowi treść utworu oraz prawidłowe użycie liczebników porządkowych:

Dynia

Anna Ożyńska-Zborowska

 

Jedna dynia, druga dynia,

trzecia dynia, czwarta dynia.

Siadły razem cztery dynie,

będą dobre gospodynie.

   Podczas recytacji można zaproponować dziecku wspólne wykonanie dyni z plasteliny lub pokolorowanie kółeczek, które będzie można wrzucać do garnuszka dla lalek albo na przyczepkę samochodu – zgodnie z treścią utworu.

Październik

Tydzień VI

Drodzy Rodzice!

   Minął kolejny tydzień, podczas którego rozwijaliśmy empatyczny stosunek do świata. Dzieci dowiedziały się, które zwierzęta przygotowują się do zimowego snu (niedźwiedzie, jeże) i gdzie ją spędzają – poznały słownictwo związane z tą tematyką (gawra, sterta liści). Poznały też zwierzęta, które są aktywne przez całą zimę, a wcześniej przygotowują się do zimy, robiąc zapasy (wiewiórka, mysz). Poszerzyły wiedzę na temat ptaków, które zostają z nami na zimę i tych, które odlatują do ciepłych krajów, by tam przeczekać najzimniejszą porę roku w Polsce. Dowiedziały się, do czego ptakom służą pióra.

   Słuchały wierszy „Wiewiórka”, „Jesień”, opowiadania i Basi Orzeszko, ćwicząc koncentrację oraz empatię wobec świata zwierząt i roślin. Uczyły się piosenki „Kolczasty jeż” – zapamiętywały słowa nową metodą, obserwując i odczytując ilustracje do treści piosenki. Wspólnie bawiliśmy się przy piosenkach: „Stary niedźwiedź mocno śpi” oraz „Uciekaj myszko”. Dzieci przeżywały przy tym różne emocje za pomocą gestów czy ruchu. Przedszkolaki nauczyły się składać obrazek z części – ćwiczyły percepcję wzrokową, dopasowując do siebie elementy, tak by powstała całość. Utrwalały również używanie określeń wysoko, nisko, opisując, gdzie znajdują się na drzewie orzechy i żołędzie. Próbowały porównywać nawzajem swój wzrost, posługując się określeniami wysoki, niski. Jak co tydzień poznały także nowe słowa w języku angielskim: hello, good bye, mouse.

   Zdobytą wiedzę sprawdzaliśmy podczas quizów, gdzie dzieci decydowały o odpowiedzi, posługując się wyłącznie określeniami prawda, fałsz.

 

   Maluchy bardzo lubią zabawy w rysowanie w powietrzu kształtów (np. jeża), co bardzo rozwija wyobraźnię, dlatego polecamy Państwu podobne zabawy w domu. Zachęcamy do spacerów, podczas których można obserwować przyrodę, karmić wiewiórki, opowiadać o kolorach, utrwalając ich nazwy, przeliczać skarby jesieni zauważone podczas spacerów (kasztany, żołędzie), określać ich wagę, wielkość (lekki, ciężki, mały, duży). Można układać obrazy z dostępnych skarbów jesieni (bezpośrednio na ziemi, pod drzewem z kasztanami, żołędziami itd.), dziecko może opowiadać o tym, co czuje, patrząc na swoje dzieła, ćwicząc w ten sposób umiejętność budowania wypowiedzi i nazywania emocji.

Październik

Tydzień V

Drodzy Rodzice,

   Zajęcia w tym tygodniu rozpoczęliśmy od rozmów, zabaw, zadań wprowadzających nową wartość – EMPATIĘ, wyrażającą się między innymi poprzez szacunek do przyrody.

   A ponieważ za oknem zagościła jesień, postanowiliśmy doświadczać jej wszystkimi zmysłami. Byliśmy na spacerze w parku pełnym jesiennych kolorów, dźwięków i zapachów. Część darów jesieni zabraliśmy do przedszkola – przydadzą się do różnego zabaw plastycznych i ruchowych, gdy na świecie zagości zima i śnieg utrudni zabawę na świeżym powietrzu. Dzieci wykorzystały część zgromadzonych skarbów podczas zabaw ruchowych, na przykład w naśladowanie wiewiórek.

   Wspólnie udekorowaliśmy naszą salę, tak by nikt nie miał wątpliwości, jaka pora roku króluje teraz na świecie. Dzieci dowiedziały się także, co to znaczy, że przyroda postanowiła „zasnąć” na zimę i dlaczego tak się dzieje, z czym się to wiąże. Poza tym poznały nowe jesienne rośliny, takie jak wrzosy. Nauczyły się nowej piosenki o tematyce jesiennej podczas zajęć w Kąciku Dobrego Startu.

    Dzieciom szczególnie podobała się zabawa z liśćmi spadającymi na głowę. Przeprowadzaliśmy eksperymenty z wodą i deszczem – maluchy poznały jego angielską nazwę (rain). Podczas zabaw z liśćmi spadającymi z drzewa dzieci ćwiczyły użycie określeń dotyczących kierunków w przestrzeni (za, obok, nad, przed), utrwalały również pojęcia mały, duży. Oglądały albumy ze sztuką malarską, aby upewnić się, że każdy malarz używał takich samych kolorów do pokazania jesiennego krajobrazu – dzieci nauczyły się nazw tych kolorów. Podczas zabaw plastycznych same przygotowywały farbę w kolorze pomarańczowym, malowały i łączyły barwy jak prawdziwi artyści!

   Zachęcamy rodziców do powtórzenia z dziećmi w domu zabaw, które – chociaż sprawiały wrażenie trudnych – przyniosły dzieciom dużo radości. Do ich przeprowadzenia potrzebne są szyszki i liście.

 

  • Zabawa nr 1: dziecko kładzie szyszkę na głowie i przechodzi wyznaczoną trasę.
  • Zabawa nr 2: dziecko kładzie na głowie 1 liść, 2 liście lub więcej i przechodzi wyznaczoną trasę.
  • Zabawa nr 3: kładziemy dziecku na głowie rozłożoną gazetę (to będzie parasol). Dziecko ma za zadanie przejść wyznaczoną przez rodzica trasą, tak by nie zgubić parasola (w tym czasie rodzic dmucha w jego stronę suszarką, czyli „psotnym wiatrem”, dziecko nie może przytrzymywać gazety rękoma).

Wrzesień

Tydzień IV

Drodzy Rodzice!

   W tym tygodniu dzieci poznały trzy nowe zawody: policjanta, lekarza i strażaka. W sali urządziliśmy wspólnie kącik lekarski, gdzie dzieci podczas zabaw uczyły się zasad zachowania się u lekarza, oswajały się ze stresującą dla nich sytuacją, jaką jest wizyta w gabinecie lekarskim.

   Kontynuowaliśmy rozmowy o odpowiedzialności, między innymi za ubrania i rzeczy należące do dzieci, tym samym dzieci poznawały nazewnictwo poszczególnych części garderoby, uczyły się składania jej oraz pilnowania, by nie zniszczyła się i nie zgubiła. Był to kolejny etap rozwoju samodzielności dzieci, które coraz lepiej odnajdują się na zajęciach ruchowych, codziennie starają się używać słów grzecznościowych i pomagać w różnych działaniach nauczycielowi, koleżankom i kolegom w grupie. Potrafią odróżniać rzeczy, którymi mogą się bawić, od tych, które powinny być używane pod ścisłą kontrolą dorosłych, np. suszarka, nożyczki, igły. Dbając o zdrowie, dziecko powinno codziennie kształtować nawyki higieniczne po zabawie i przed posiłkami – to jeden z naszych stałych punktów w rytmie dnia przedszkolnego. Gimnastykujemy nie tylko ciało, lecz także mózg, np. ucząc się rymowanek, rozwiązując zagadki czy ucząc się piosenek Metodą Dobrego Startu według Marty Bogdanowicz.

   Polecamy Państwu, aby w domu rozwijać naturalną ciekawość dziecka i wykorzystywać potrzebę ruchu podczas tzw. „zabaw bez zabawek”. Najprostsza forma tych zabaw to wszelkiego typu zabawy ruchowe:

  • berek,
  • ściganki,
  • chodzenie wielkimi krokami jak wielkolud.

 

   Kolejna ciekawa zabawa to „kolaż”: zabawa plastyczna, którą rozpoczynamy na spacerze z dzieckiem. Należy zebrać w parku, w lesie to, co je zaciekawi (kamyczki, listki, kwiatki, patyczki, piórka, ziarenka). Po powrocie do domu rodzic smaruje kartkę klejem typu wikol, a dziecko dowolnie przykleja na niej przyniesione ze spaceru skarby. Można zrobić wspólnie ozdobną ramę z bibułki albo pozłotka po czekoladzie (pracę plastyczną można wykonać również na świeżym powietrzu, zabierając niezbędne materiały na spacer).

Wrzesień

Tydzień III

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu dzieci miały możliwość poznać nową wartość, jaką jest ODPOWIEDZIALNOŚĆ, uczyły się, dlaczego trzeba być odpowiedzialnym, nie tylko za siebie, lecz także za inne osoby. To pierwszy krok dla bycia samodzielnym. Samodzielność i odpowiedzialność to para, która gwarantuje bezpieczeństwo dziecka.

Dzieci:

  • ćwiczyły zachowywanie się w miejscach publicznych, jako piesi uczestnicy ruchu drogowego,
  • dowiedziały się, dlaczego nie wolno wbiegać na ulicę,
  • poznały oznaczenia, symbole związane z ruchem ulicznym, dowiedziały się, jaką funkcję pełnią znaki drogowe, sygnalizacja świetlna,
  • poszerzyły słownictwo o popularną nazwę przejścia dla pieszych („zebra”),
  • zdefiniowały zasady korzystania z placu przedszkolnego i utrwalały je podczas zabaw,
  • uświadomiły sobie, że w określonych miejscach przestrzega się pewnych zasad, które gwarantują im bezpieczeństwo, np. na ulicy, w sali przedszkolnej, w ogrodzie przedszkolnym.

Dzieci utrwalały nazewnictwo liczb porządkowych, ćwiczyły kodowanie i dekodowanie symboli podczas zabaw, gdzie reagowały na sygnał słowno-wizualny.

Poniżej znajduje się przepis na domową ciastolinę, którą można się bawić z dziećmi w domu. Zabawy sensoryczne dostarczają wiele wrażeń, nie tylko dziecku. Z kolei wykonanie samodzielnie dowolnej pracy plastycznej zwiększa poczucie własnej wartości dziecka.

Składniki potrzebne do przygotowania domowej ciastoliny:

•     0,6 kg mąki ziemniaczanej

•     250 ml mydła w płynie (dziecko może zdecydować o zapachu)

Należy wymieszać składniki. Gotową masę można ugniatać, wyciskać, formując ją dowolnie, zakopując w niej drobne elementy po to, by dziecko mogło je następnie odszukiwać, ćwicząc sprawność manualną. Możliwości są nieograniczone. Podczas tej zabawy pobudzane są zmysły: wzroku, węchu, słuchu, dotyku.

Wrzesień

Tydzień II

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy na temat UPRZEJMOŚCI, między na podstawie pierwszego z serii opowiadań o wartościach, z którymi dzieci będą się zapoznawały co dwa tygodnie. Uprzejmość to cecha człowieka pozwalająca na spędzanie czasu z innymi w zgodzie i radości. I tak też staraliśmy się spędzać czas w przedszkolu – na zabawach, podczas których dzieci uczyły się i zapamiętywały zasady uprzejmego zachowania się w stosunku do drugiej osoby.

Dzieci zrozumiały, że trzy magiczne słowa – proszę, przepraszam, dziękuję – sprawiają innym radość i potrafią zjednać drugą osobę. Dzieci poznały zabawę ruchową „Stary niedźwiedź mocno śpi” oraz piosenkę „Jestem soprzedszkolaczek”. Podczas tych zabaw muzyczno-ruchowych ćwiczyły słuch i śpiew. Poza tym wykonując polecenia z karty pracy, a także podczas zabaw ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych – utrwaliły pojęcie para. Dzieci często wykonują prace plastyczne na dużych arkuszach papieru, który pozwala na większe możliwości kreowania i zwiększa poczucie przyjemności z tworzenia. Poprzez sztukę mają okazję rozładować emocje, których nie brakuje w życiu małego człowieka w pierwszych tygodniach pobytu w nowym otoczeniu, jakim jest przedszkole, dlatego dbamy przede wszystkim o stwarzanie przyjaznego środowiska, w którym Państwa dziecko będzie czuło się w przedszkolu jak u siebie.

Proponujemy kilka aktywności do realizacji z dzieckiem w domu. Wspomogą one rozwój motoryczny dziecka, dadzą mu satysfakcję i przyniosą radość z wykonywania zadań wspólnie z osobą dorosłą:

  • zabawy w przygotowywanie posiłków, przenoszenie talerzyków z potrawami z miejsca na miejsce,
  • zabawy z gazetami: ugniatanie, rzuty kulkami do celu, składanie na coraz mniejsze kawałki, rwanie na małe kawałki, dmuchanie odkurzaczem na skrawki gazet i łapanie ich, wspólne sprzątanie po zabawie,

Wrzesień

Tydzień I

Drodzy Rodzice,

Adaptacja nie zawsze przychodzi łatwo i bezboleśnie, na początku pobytu dziecka w przedszkolu często pojawiają się łzy i smutek. Są to emocje, którymi dzieci reagują na zmiany w swoim życiu. Jedne dzieci przeżywają silne emocje od pierwszych chwil pobytu w przedszkolu, inne doświadczą ich w późniejszym okresie. Być może usłyszeli Państwo od dziecka: Nie lubię przedszkola. To naturalna reakcja dziecka. Zazwyczaj nie lubimy nowych rzeczy, sytuacji, dopóki ich nie doświadczymy i nie przeżyjemy kilkukrotnie, by móc ocenić je z różnych perspektyw.

W tym tygodniu zapoznaliśmy proponowane zabawy miały na celu przybliżyć dzieciom pierwszą z poznawanych co dwa tygodnie wartości – UPRZEJMOŚĆ. Dzieci poznały nowe osoby, nawiązały pierwsze znajomości, wspólnie się bawiły, nauczyły się poruszać w nowej przestrzeni przedszkolnej, uczyły się nowego rytmu dnia. Brały udział w integracyjnych zabawach grupowych. Wiedzą już, gdzie znajduje się ich szafka w szatni, na którym krzesełku i przy którym stoliku siedzą, gdzie myjemy rączki. Poznały sygnały zapraszające na zbiórkę. Ustaliliśmy wspólnie, jak należy się zachowywać w pomieszczeniach przedszkolnych.

Dzieci eksperymentowały z użyciem różnych kredek, ćwiczyły sprawność manualną trzymając w rączce pędzel którym malowały, gniotąc i rwąc na kawałki papierowe kartki. Każdego dnia bawiły się w różne zabawy ruchowe i naśladowcze: biegały, skakały, uważając na kolegów i koleżanki.

Zachęcamy Państwa do jak najczęstszego przebywania z dzieckiem na dworze, na placach zabaw, na spacerach, by nabierały odwagi do pokonywania trudności oraz ćwiczyły sprawność ciała. Dzieci chętnie bawią się piłką, ponieważ jest lekka i zabawa nią nie sprawia trzylatkowi kłopotu. Polecamy też jedno z ulubionych zajęć dzieci, czyli puszczanie baniek mydlanych, to świetna zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo-ruchową.

 

Linki

d

 

 

 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.