„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."
Janusz Korczak
ZAMIERZENIA grupa II
Styczeń 2021
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie tradycji witania Nowego Roku;
- rozwijanie umiejętności aktorskich;
- odczuwanie wspólnejradości;
- poznanie nazw dni tygodnia;
- kształtowanie umiejętności tworzenia zdrobnień;
- odczuwanie życzliwości dla innych osób;
- nazywanie pór roku i przyporządkowanie im koloru;
- dostrzeganie różnic w porach roku;
- rozwijanie wiedzy o otaczającymświecie;
- rozwijanie aktywności muzyczno‐ruchowej;
- rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie muzyki;
- wdrażanie do reagowania na polecenia;
- poznanie symboli i kolorystyki dnia oraz nocy;
- kształtowanie pojęciaregularności rytmu w organizacji czasu;
- rozwijanie umiejętnościwyrażania pory dnia w działaniach plastycznych;
- rozumienie pojęcia rodzina;
- nazywanie członkówrodziny;
- zacieśnianiewięzi rodzinnych;
- rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania zagadek;
- stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na płeć;
- odnajdywanie kształtów w przedmiotach wokół nas;
- rozwijanie spostrzegawczości;
- zachęcanie do rozmowy z bliskimi o tym, jakich przedmiotówużywają na co dzień;
- eksperymentowanie z dźwiękiem;
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej;
- kształtowanie świadomościdotyczącej dbania o słuch;
- rozwijanie pomysłowości i kreatywności;
- doskonalenie sprawności manualnych;
- kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek;
- zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych;
- kształtowanie świadomości o zagrożeniachwystępujących na lodzie i śniegu;
- przybliżenie znaczenia słowa olimpiada;
- ćwiczenie umiejętności na sylaby;
- wdrażanie do uważnego słuchania poleceń;
- porównywanieelementów i posługiwanie się pojęciamiduży, mały;
- umiejętność odróżniania pary od jednostki;
- przybliżaniewartości zabawy w parach;
- taniec cwałem bocznym po kole;
- kształtowanie motoryki w zakresie zwinności;
- zgodne współdziałanie w zabawie;
- poznanie korzyści dla organizmu wynikających z zabaw na śniegu;
- kształtowanie inwencji twórczej;
- wyzwalanie pozytywnych emocji podczas wspólnej zabawy;
- uświadamianiezagrożeń płynących ze świata ludzi i zwierząt;
- nauka unikania zagrożeń;
- poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznego organizowania zabaw na dworze;
- poznawanie zmysłów smaku i zapachu;
- określanie cech przedmiotów za pomocą przymiotników;
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy;
- szeregowanie elementów od najmniejszego do największego;
- ćwiczenie umiejętności zachowania się podczas spotkania z nieznanym psem;
- dbanie o siebie w każdej sytuacji;
- poznanie własnych możliwości ruchowych;
- doskonalenie umiejętności wykonywania coraz trudniejszych zadań;
- poznanie przyczyn przeziębienia jako następstwa niedostosowania ubioru do pory roku;
- tworzenie przestrzennych kompozycji;
- stworzenie atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni, wzajemnej pomocy;
Zadania do codziennej realizacji:
• Zabawy dowolne w sali:
-zachęcanie do korzystanie z jej wyposażenia;
-zachęcanie do zabaw grupowych w kącikach zainteresowań;
-wdrażanie do porozumiewania się umiarkowanym głosem;
-zachęcanie dzieci do zabawy samodzielnie wybranymi zabawkami, dbanie o zgodną i bezpieczną zabawę;
-stwarzanie miłej atmosfery;
-zachęcanie do używania imion kolegów i koleżanek podczas zabawy.
• Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań:
-indywidualne kontakty N. z dziećmi;
-kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy;
-zachęcanie do korzystania z kącika czytelniczego;
-wdrażanie do odkładania zabawki na miejsce po skończonej zabawie;
-wdrażanie do porozumiewania się spokojnym, konwersacyjnym tonem;
-budowanie radosnej atmosfery;
-zachęcanie dzieci do zgodnej zabawy;
-stwarzanie poczucia przynależności do grupy.
• Zabawy z Powitanką: Powitanka „Nasza grupa” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
• Zabawy przy muzyce ruchowo-rytmiczne rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
• Zabawy ruchowe rozwijające sprawność fizyczną.
• Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
• Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.