Sówki
Tygryski
Stokrotki
Uśmiechnięte chmurki
Odważne Kotki

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."
Janusz Korczak

Przedszkole 172
im. Danuty Wawiłow
01-149 Warszawa
ul.Żytnia 71

tel/fax.22 632 63 63

Nauczanie zdalne

PIĄTEK 16.04. 2021

mail" Co to są dobre maniery?" - rozmowa kierowana, poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję

enlightenedUWAGA RODZICE: Porozmawiajcie z dzieckiem na temat znaczenia wymienionych słów, przytoczcie sytuacje, w którym okrełsone słowa odgrywają znaczenie.

mail "Trzy magiczne słowa" - wiersz do nauki na pamięć

Trzy magiczne słowa
Marlena Szeląg

Trzy magiczne słowa
 zapamięta moja głowa:
 proszę, dziękuję, przepraszam –
 do mojego serca zapraszam.

Proszę – mówię, kiedy daję.
Dziękuję – gdy coś dostaję.
 A słowo przepraszam powiem,
 gdy przykrość tobie zrobię.

enlightenedUWAGA RODZICE: Zadajcie dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

1. O jakich magicznych słowach mówił wiersz?

2. Co trzeba z tymi słowami zrobić?

3. Kiedy mówimy proszę?

4. Kiedy mówimy dziękuję?

5. Kiedy mówimy przepraszam?

6. A następnie naucz dziecko wiersza na pamięć. Zachęć dziecko do używania zwrotów grzecznościowych w ciągu dna codziennego.

mail „Serce" - zabawa muzyczno- graficzna

enlightenedUWAGA RODZICE: Przygotujcie dziecku szablon  pokazany w filmie poniżej i zachęćcie je do podjęcia zabawy:

link:

https://www.youtube.com/watch?v=Rfi58lBlQzU

Na koniec zachęcamy dzieci do narysowania po śladzie powyższego wzoru serca oburącz. A następnie pokolorowania go. Rodzicu, zwróć uwagę na prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego.

mail" W restauracji" - zabawa tematyczna

enlightenedUWAGA RODZICE: Przygotujcie scenkę na niby w restauracji. Wcielcie się w gości lub w kelnera. Przygotujcie kartkę i długopis. Kelner zapisuje zamówienie i je realizuje obsługując gości. Zwracamy uwagę na znaczenie poznanych dzisiaj słów i ich roli w róznych sytuacjach społecznych.

CZWARTEK 15.04. 2021

mail"Rozmawiamy o wierze we własne siły" - rozmowa kierowana

enlightenedUWAGA RODZICE: Porozmawiajcie z dzieckiem na temat znaczenia wiary we włąsne siły. Pomogą Wam poniższe pytania:

1. Co to jest wiara we włąsne siły?

2. Opowiedz o swoich emocjach, jak się dzisiaj czujesz?

3. Czy każdy powinien wierzyć we własne możliwości?

mail "Mała żabka" - zabawa integracyjna w kole ze śpiewem

enlightenedUWAGA RODZICE: Poniżej link do znanej piosenki "Była sobie żabka mała". Wymyślcie wspólnie z dzieckiem ruchy do słów piosenki. Otwórzcie je śpiewając utwór wspólnie z dzieckiem.

Była sobie żabka mała

Była sobie żabka mała re re kum kum re re kum kum
która mamy nie słuchała re re kum kum bęc

Na spacerek wychodziła re re kum kum re re kum kum
Innym żabką sie dziwiła re re kum kum bęc.

A na brzegu stare żaby re re kum kum re re kum kum
rajcowały ja te baby re re kum kum bęc

Jedna drugiej w ucho gdacze re re kum kum re re kum kum
jak ta mała pieknie skacze re re kum kum bęc.

Ostrzegała ją mamusia re re kum kum re re kum kum
by zważała na bociusia re re kum kum bęc

Gdy zobaczysz gdzieś bociana re re kum kum re re kum kum
to do wody skacz kochana re re kum kum bęc.

Zjadła żabka siedem muszek re re kum kum re re kum kum
i na brzegu gładzi brzuszek re re kum kum bęc

Przyszedł bociek niespodzianie re re kum kum re re kum kum
połknął żabkę na śniadanie re re kum kum bęc.

Teraz inne żabki płaczą re re kum kum re re kum kum
ze jej więcej nie zobaczą re re kum kum bęc.

Z tego taki morał mamy re re kum kum re re kum kum
Trzeba zawsze słuchać mamy re re kum kum bęc.

 

link: https://www.youtube.com/watch?v=u0sql4bx4PI

mail" O żabce, która uwierzyła w siebie" - słuchanie opowiadania i rozmowa na jego temat

O żabce, która uwierzyła w siebie
Marlena Szeląg

 Niedaleko stąd istnieje bardzo kolorowa łąka, na której codziennie w letnie wieczory odbywa się nad stawem niezwykły spektakl. Pokaz ten nosi nazwę „Taniec muzyki i światła”. Występują w nim wybitni piosenkarze o wyjątkowych głosach, do których należą najlepsze żabie śpiewaczki, a w rytm muzyki nad tonią wody pięknie prezentują swój taniec najwybitniejsze świetliki. Przygrywa im niesamowita orkiestra świerszczy. Jest ślicznie, nastrojowo, wprost wzruszająco. Dlatego też na te widowiska przychodzą, przylatują czy przypełzają nie tylko mieszkańcy tej łąki, ale i pobliskich lasów, pól czy zagajników. – Jak cudownie! Czyż nie jest to wspaniałe przedstawienie?! – rzekła żaba Honoratka do żabiej koleżanki Rechotki i żabiego kolegi Lucka. – Tak, masz rację, jestem oczarowana! Dziękuję, że mnie zaprosiłaś i tutaj przyprowadziłaś – odpowiedziała Rechotka, która nie mogła oderwać oczu od pokazu. – Rechotko, zamknij buzię, bo otworzyłaś ją tak szeroko, że zaraz mucha ci wpadnie! – śmiał się Lucek. – A daj jej spokój! Niech ogląda! – wtrąciła Honoratka i dodała: – A poza tym… niech jej mucha wpadnie, przynajmniej zje kolację!

Po tym niesamowitym spektaklu żaba Rechotka była tak niezwykle oczarowana i podekscytowana, że nie mogła usnąć w swoim łóżku pod liściem paproci. Marzyła o tym, by kiedyś zaśpiewać na takim festiwalu. Wtem posmutniała. Wiedziała bowiem, że nie ma wystarczającego talentu. I w tym momencie coś błysło nad jej głową, niczym jakaś spadająca gwiazda z nieba. Rechotka podniosła w górę oczy. Oj, w żadnym wypadku nie była to spadająca gwiazda. – Hej, smutasie! Jestem Elfik Dobra Rada. I jestem tu po to, żeby dać ci dobrą radę! Dlaczego się smucisz? – zapytał wesoło przybysz. Rechotka opowiedziała mu o tym, jak bardzo chciałaby wystąpić kiedyś w spektaklu „Tańca muzyki i światła” i jak wielkie ma marzenie, żeby zaśpiewać nad stawem obok najznakomitszych żabich śpiewaczek. – Nie trać wiary! Uwierz w siebie i spróbuj! Miej wielkie marzenia, one są do spełnienia! – udzielił porady przybysz. – Masz rację, Elfiku. Muszę uwierzyć w siebie. Dziękuję ci za dobrą radę! – Nie ma za co! Pamiętaj. Uwierz w siebie, a wówczas wszystko stanie się możliwe! Pa! – To mówiąc, Elfik zniknął, pozostawiając za sobą jeszcze przez moment świetlisty błysk na ciemnym niebie. Rechotka ucieszyła się i postanowiła uwierzyć we własne możliwości. Przecież gdy była jeszcze małą żabką, to wszyscy chwalili jej delikatny, ale dźwięczny głos. Następnego dnia żaba udała się do nauczycielki muzyki z prośbą o darmowe lekcje śpiewu. Pani Ela była już starszą ropuchą i nie bardzo miała siłę, aby uczyć kogokolwiek śpiewania. Gdy jednak Rechotka opowiedziała jej o swoim wielkim marzeniu, ta w końcu zgodziła się udzielić swojej byłej uczennicy darmowych porad. To był trudny i pracowity rok dla Rechotki. Codziennie z mozołem ćwiczyła śpiew, bo wierzyła, że kiedyś uda jej się wziąć udział w spektaklu „Tańca muzyki i światła”. W końcu nadszedł dzień, kiedy żabka była w pełni przygotowana, aby stać się wybitną śpiewaczką. Pozostało już tylko jedno – zgłosić się na casting do „Studia Artysty”, gdzie co roku, wczesną wiosną wybierano nowych muzyków, śpiewaków i tancerzy do udziału w letnim spektaklu. Żabka była niesamowicie podekscytowana. Gdy nadeszła jej kolej, aby zaprezentować przed srogą komisją umiejętności, zaczęła się bać. W mig jednak przypomniała sobie słowa Elfika i odzyskała wiarę we własne siły, za którą powróciła pewność siebie. Zaczęła śpiewać. Jej głos był tak dźwięczny, melodyjny i lekki, że cała komisja oniemiała z zachwytu. Rechotka bezkonkurencyjnie dostała się do chórku żabich śpiewaczek, tym samym spełniając swoje największe marzenie. Rozpoczęły się dwa miesiące wielkich przygotowywań do pokazu. Gdy festiwal „Tańca muzyki i światła” znowu powrócił, Rechotka, przejęta, ale dumna z siebie, zaśpiewała z innymi żabami najpiękniej, jak umiała. Oczywiście na spektaklu w pierwszym rzędzie na widowni zasiedli przyjaciele żabki – Lucek i Honoratka. Po zakończonym festiwalu rozległy się ogromne brawa, a na niebie błysło coś niesamowicie jasno, niczym spadająca gwiazda. Tak, to był Elfik Dobra Rada. Przyglądał się z wysoka małej żabce, która miała wielkie marzenia i jeszcze większą wiarę w to, że jest w stanie je spełnić.

enlightenedUWAGA RODZICE: Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
1. Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
2. W jakim miejscu działa się akcja utworu?
3. Co odbywało się na łące?
4. O czym marzyła Rechotka?
5. Kto pocieszył Rechotkę?
6. Jakiej rady udzielił żabce Elfik?
7. W jaki sposób Rechotka przygotowywała się do wzięcia udziału w spektaklu?
8. Jak myślisz, czy Rechotka wystąpiłaby w spektaklu „Tańca, muzyki i światła”, gdyby nie uwierzyła w siebie?

mail" Taniec muzyki i świata" - zabawa improwizacyjna

enlightenedUWAGA RODZICE: Dziecko śpiewa piosenkę "Wlazł kotek..." na sylabach kum, kum. Przygrywając sobie na torebkach foliowych (pustych, bądź napełnionych powietrzem".

mail"Żabka" - praca plastyczna - malowanie farbami

Żaby

mail "Wiosna na góralską nutę dla dzieci"- przedstawienie

enlightenedUWAGA RODZICE: Poniżej przesyłam link, który będzie aktywny do 15 maja 2021 r. z przedstawieniem do obejrzenia z dziećmi

https://youtu.be/YXizPYNo9dg

 

 

ŚRODA 14.04. 2021

mail„Co to jest opera?” – rozmowa kierowana

enlightenedUWAGA RODZICE: Pokażcie dziecku dziecku ilustrację z dowolnej opery. Następnie wytłumaczcie dziecku, że opera to taki rodzaj przestawienia teatralnego, w którym aktorzy rozmawiają ze sobą, śpiewając, a muzyka buduje nastrój opowieści. Na koniec rozmowy  włączcie dziecku fragment dowolnego libretta, gdzie śpiewają soliści i zespół.

Oto przykładowy link:
https://www.youtube.com/watch?v=cFs1Ak21Sbk

mail„Jak działa telefon” – zabawa badawcza, eksperyment

enlightenedUWAGA RODZICE: Zróbcie dziurki w dnach dwóch plastikowych kubeczków. Następnie przeciągnijcie dość długi sznurek (ok. 2 m) przez otwory i zawiążcie jego końce. Gdy telefon jest gotowy, dziecko trzyma przy uchu jeden kubeczek, a Wy mówicie do drugiego kubeczka jakieś hasło. Dziecko przekazuje to, co usłyszało.
Uwaga! Telefon będzie działał, jeżeli podczas przekazywania informacji sznurek łączący kubeczki będzie bardzo naprężony (fale dźwiękowe rozchodzą się po sznurku).

mailPraca z KP2.27 – ćwiczenie motoryki małej, układanie historyjki obrazkowej

enlightenedUWAGA RODZICE: Dziecko wycina trzy obrazki, a następnie układa je we właściwej kolejności i przyklejają na kartce. Na zakończenie opowiada historyjkę obrazkową „Bawimy się w teatr”.
mail „Dobre maniery w teatrze” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem sylwet z emocjami
enlightenedUWAGA RODZICE:
Zadajcie pytania dziecku na temat tego, jak należy zachować się w teatrze. Dziecko po każdym zdaniu podnosi do góry swoje sylwety z emocjami (jeżeli zachowanie opisane przez Was jest dobre – sylwetę z uśmiechniętą buźką, jeżeli było niewłaściwe – sylwetę z rozgniewaną miną) i kończą zdanie:
- Jeśli… to jesteśmy źli/szczęśliwi, bo nam przeszkadza/nie przeszkadza.
– Jeśli w teatrze twój sąsiad rozmawia, to…, bo nam przeszkadza.
– Jeśli w teatrze twój sąsiad grzecznie siedzi na swoim miejscu i jest cichutko, to…, bo nam nie
przeszkadza.
– Jeśli w teatrze twój sąsiad kręci się na swoim miejscu, wstaje i siada, to…
– Jeśli w teatrze twój sąsiad żuje głośno gumę i je cukierki, szeleszcząc papierkami, to…
Możecie dowolnie modyfikować zabawę tak, aby omówić wszystkie aspekty kulturalnego zachowanie w teatrze.

PONIEDZIAŁEK 12.04. 2021

mail "W teatrze" - słuchanie wiersza M. Szeląg

W teatrze Marlena Szeląg

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,

przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę...

Wtem gasną światła w wielkiej sali,

wszyscy rozmawiać zaraz przestali.

Do góry pnie się czerwona kurtyna,

bo właśnie spektakl się rozpoczyna.

Już scenografia wprawia w zdumienie,

do zamku przeniesie nas przedstawienie.

Wtem aktor wchodzi w złotej koronie i siada dostojnie na wielkim tronie.

A z nim aktorka w sukni balowej,

odgrywa rolę mądrej królowej.

Już słychać w dali trąby i dzwony,

poddani składają niskie ukłony.

Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,

a obok niego koń płowy stoi.

Lecz koń ten nie jest żywą istotą,

jest rekwizytem, ręczną robotą.

I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,

to w przedstawieniu jest ożywiony.

I szybko tak mija mi czas w teatrze,

a gdy się boję, na scenę nie patrzę!

Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,

łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.

Są też momenty wielkiej radości,

skąd tyle emocji w mym sercu gości?

Teraz aktorzy zdejmują maski,

chyba czekają na widzów oklaski?

Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,

wielkie uznanie i brawa dostają!

Czerwona kurtyna się opuściła

i całą scenę znów zasłoniła.

Wtem błysły światła w wielkiej sali,

wszyscy ze swoich foteli wstali.

I to już koniec jest przedstawienia

Teatrze magiczny, do zobaczenia!

enlightenedUWAGA RODZICE: Porozmawiajcie z dzieckiem na temat utworu. Oto pytania pomocnicze:

W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?

Po co chodzi się do teatru?

Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?

Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (Rodzic rozmawia z dzieckiem i na temat scenografii, sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.) Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzprzedstawienie teatralne?

mailFilm edukacyjny Jak powstaje spektakl teatralny?https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP

mailKurtyna do góry, kurtyna w dółzabawa ruchowa

enlightenedUWAGA RODZICE: Dziecko maszeruje po pokoju w rytmie klaskania, trzymając za rogi chusty w kształtach prostokątów lub kwadratów. Na hasło: Kurtyna w dół! dziecko chwyta chusty za dwa rogi, wyciąga do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny.

Gdy muzyka cichnie i Rodzic podaje hasło: Kurtyna w gorę! dziecko kuca i chwyta chustę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i stoi na palcach, naśladując chustą podnoszenie kurtyny. Wznowienie klaskania jest znakiem do dalszego marszu.

mailPraca z KP 2.26 ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie masek po śladzie

Kolorowanie drugiej połowy maski tak, aby wyglądała jak pierwsza.

mail"Teatralna maska" - lepienie z masy solnej

enlightenedUWAGA RODZICE

Przepis na masę solną: 3/4 mąki i 1/4 soli oraz woda adekwatnie do gęstości.

Pomóżcie dzieciom uformować kształt maski teatralnej. Po wyschnięciu z użyciem farb i pędzla dziecko ozdabia maskę.

mailNaturalne przedmioty rekwizytami teatralnymizabawa twórcza Dziecko podczas spaceru szuka w  dowolnego materiału przyrodniczego, np. kamieni, patyków, liści, i zastanawia się,w co można je zamienić, aby stały się rekwizytami w dowolnym przedstawieniu teatralnym,np. patyk można zamienićw laleczkę, długopis, różdżkę, miecz itp.

 

PIĄTEK 9.04. 2021

mail"Ojciec Wirgiliusz" - zabawa muzyczna

enlightenedUWAGA RODZICE: Mają Państwo okazję pobawić się z dziećmi przy piosence z Waszego dzieciństwa. Zaczynamy zabawę. Złapcie się za ręce i ustawcie w kole. Jedno z Was zostaje wybrane na Ojca Wergiliusza i staje w środku koła. Koło kręci się w takt słów piosenki:

Ojciec Wergiliusz uczył dzieci swoje,

A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje,

Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha, hejże ha

Róbcie wszystko, co i ja ...(ostatnie dwa wersy powtarzacie 2 razy)

Po słowach: stodwadzieściatroje- zatrzymujecie się, zwracacie twarzą do środka koła i kładziecie ręce na biodrach;

Hejże, dziecidwa podskoki;

hejżehadwa klaśnięcia;

Róbcie wszyscy, co i ja - Ojciec Wirgiliusz pokazuje jakieś proste gesty, ćwiczenia (np. przysiady, ukłony), a wszyscy je powtarzają aż do końca piosenki.

Następnie wybiera się nowego Wirgiliusza i zabawa zaczyna się od początku.

mail"Co to jest film?" - rozmowa kierowana

enlightenedUWAGA RODZICE: Porozmawiajcie z dzieckiem na temat filmu. Jak powstaje film? Pokażcie kamerę filową i kadry ze znanych dzieciom filmów.

mail"Filemon i Bonifacy" - wiersz U. Machcińskiej

Filemon i Bonifacy
Urszula Machcińska

Tu są uszka, tam ogonek.
 Proszę: oto Filemonek.
 Prawie cały jak śnieg biały.
Taki śliczny kotek mały.
Dzieci lubią tego kotka.
Chce go głaskać, kto go spotka.
 Jest tam jeszcze Bonifacy.
Czuje się jak w kociej pracy.
 Filemona wciąż pilnuje,
Bo ten cały czas figluje.

 Bonifacy ma futerko
Całe lśniące jak lusterko.
 Lubi mięsko, ciepłe mleczko,
 Kocią karmę i jajeczko.
 Odwiedź kiedyś koty oba.
Każdy z nich Ci łapkę poda.
Chyba, że będą zmęczone.
 Może miały trudny dzionek?

enlightenedUWAGA RODZICE: Zadajcie dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
Jak nazywają się bohaterowie wiersza?
Jak wygląda Filemon?
Jak wygląda Bonifacy?
Co lubią robić koty z wiersza?
Następnie pokażcie dziecku ilustracje obu kotów z bajki „Przygody kota Filemona” oraz obejrzyjcie jeden odcinek filmu animowanego. Po obejrzeniu filmu zapytajcie dziecko, czy rozpoznało bohaterów z bajki i poproście o opowiedzenie ich przygód.

link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=hjq7_uUIwHo

mail"Tworzymy swój film" - zabawa kreatywna

enlightenedUWAGA RODZICE: Stwórzcie z dzieckiem film przedstawiającego scenki z dnia spędzonego z Wami. Bądźcie reżyserem i kamerzystą. Obejrzyjcie film wspólnie z dzieckiem i omówcie poszczególne role.

mail"Kocia muzyka" - zabawa muzyczna

enlightenedUWAGA RODZICE:Dziecko wybiera dowolną piosenkę lub melodię i nuci ją w "kocim języku".

 

CZWARTEK 8.04. 2021

mailPoznajemy nową wartość - WIARA W SIEBIE

mailSłuchanie utworu "Legenda o smoku wawelskim" - W. Kosteckiej i rozmowa na temat wiary we własne siły, jaką prezentował szewc Skuba.

enlightenedUWAGA RODZICE: Podczas czytania legendy możecie ilustrować  ją sylwetami bohaterów oraz przedmiotami wymienionymi w utworze. Postać Smoka  stworzyć z zielonego balonu, który nadmuchujecie, ale nie zawiązujecie. Podczas czytania utworu przy scenie, gdy smok pije wodę z Wisły, stopniowo nadmuchajcie balon. Gdy dochodzi do fragmentu: (…) napęczniał tak bardzo, że nagle pękł z hukiem i rozpadł się na milion kawałków!, przekuwa balon szpilką. Dla efektu do środka balonu można wrzucić odrobinę konfetti. (pomoce: papierowe sylwety bohaterów król Krak, rycerze, szewczyk Skuba, owce, królewna, mieszkańcy), ilustracje: zamek, pieczara, Wisła (niebieska tkanina), smok wykonany z zielonego balonu, szpilka).

Legenda o Smoku Wawelskim

Weronika Kostecka

Dawno, dawno temu, tak dawno, że nikt już nawet nie pamięta, kiedy dokładnie to się wydarzyło, w pieczarze pod Wawelskim Wzgórzem zamieszkał najprawdziwszy, straszliwy smok ziejący ogniem. Gdy wydawał z siebie złowrogi ryk, drżały ściany wszystkich domów, a nawet ściany zamku, w którym mieszkał król Krak. Smok polował na pasące się owce i inne zwierzęta. Pożerał je, a gdy tylko ponownie zgłodniał, znów wyruszał na łowy, wprawiając w przerażenie wszystkich mieszkańców. Zdarzało mu się też porywać bezbronne dziewczęta. Ze strachu o swoje córki i żony krakowianie sami zaczęli podrzucać mu pod jaskinię tłuściutkie owce z nadzieją, że gdy potwór się naje, nie będzie polował. Wszyscy jednak drżeli na myśl, że w końcu zabraknie zwierząt…

Król Krak rozmyślał od rana do wieczora, jak się pozbyć smoka. Ogłosił nawet, że śmiałek, który zabije potwora, dostanie w nagrodę rękę królewskiej córki. Kolejni rycerze stawali do walki ze smokiem, ale żaden z nich nie zdołał go pokonać. Tym, którzy mieli szczęście, udawało się uciec; innych smok pożerał, i to razem ze zbroją. Królewna płakała, król nie spał po nocach ze zmartwienia, a mieszkańcy byli coraz bardziej przerażeni. Któregoś dnia do zamku przybył szewczyk Skuba i skłonił się przed królem.

– Wiem, jak uwolnić Kraków od tego podłego potwora! – obwieścił.

Król wysłuchał całego planu. „To się może udać!” – pomyślał. Jeszcze tego samego dnia szewczyk zamknął się w swoim warsztacie i przystąpił do pracy, dodając sobie odwagi wesołą piosenką:

Może nie jestem rycerzem,

ale w swój rozum wierzę!

Wiem, jak Kraków ocalić,

król mnie na pewno pochwali!

Potwór nie będzie już szkodzić.

Król mnie za to nagrodzi!

Oto, co wymyślił Skuba: zdobył gdzieś piękną, owczą skórę, wypełnił ją siarką i smołą, a następnie zszył wszystko tak zręcznie, że wypchana owca wyglądała jak żywa. Nad ranem podrzucił ją pod smoczą pieczarę. Gdy tylko smok się obudził i poczuł, że jest głodny, wypełzł na zewnątrz i zauważył smakowicie wyglądającą, tłuściutką owcę. Rzucił się więc na nią i połknął

w całości, mlaszcząc z apetytem olbrzymim smoczym jęzorem. Minęło jednak zaledwie kilka chwil, gdy uczucie sytości ustąpiło miejsca straszliwemu pożarowi żołądka. Potwór poczuł, jak gdyby ogień trawił go od wewnątrz!

Z upiornym jękiem smok rzucił się do brzegu Wisły i chcąc ugasić pragnienie, począł pić wodę; pił i pił, aż napęczniał tak bardzo, że nagle pękł z hukiem i rozpadł się na milion kawałków!

Mieszkańcy Krakowa wiwatowali na cześć sprytnego szewca, a król Krak dotrzymał słowa: wkrótce Skuba i królewna stanęli na ślubnym kobiercu. Skuba opływał od tej pory we wszelkie dostatki, żal mu było jednak porzucić swoje ulubione zajęcie… dlatego nadal szył poddanym buty!

 

Bajkę można odtworzyć ze strony https://www.youtube.com/watch?v=FKfB_h7HqC8

 

enlightenedUWAGA RODZICE: Zadajcie dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

Jaki straszliwy potwór mieszkał dawno temu w Krakowie?

Co stawało się z rycerzami, których król wysyłał do walki z potworem?

W jaki sposób Skuba zgładził potwora?

Czy szewczyk pokonałby smoka, gdyby nie wierzył w siebie i swój plan? Dlaczego?

mail„Kiedy i dlaczego trudno nam uwierzyć w siebie?” – rozmowa kierowana.

enlightenedUWAGA RODZICE: Dziecko wypowiada się na temat tego, czego nie lubi robić z braku wiary w siebie. Rodzic zapisuje na kartce pomysły. Może również wcześniej przygotować ilustracje przedstawiające sytuacje, w których dzieci często czują zakłopotanie i niepewność. Dziecku będzie wówczas łatwiej zrozumieć „wiarę i brak wiary w siebie”. Następnie Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, dlaczego w niektórych sytuacjach trudno uwierzyć w siebie i coś zrobić oraz o towarzyszących temu uczuciach (obawa, że coś wyjdzie nie tak, strach przed odmową lub porażką, wstyd, że ktoś nas wyśmieje, nieśmiałość, a także ból brzucha, szybsze bicie serca, płacz).

mailZakodowany smok – wydrukuj  smoka i pokoloruj według kodu

https://drive.google.com/file/d/1czVk_5AVFkqDiqFBdXO3JlSZBPiINORz/view (pierwszy obrazek łatwiejszy, drugi obrazek trudniejszy) lub narysuj smoka po śladzie i pokoloruj według własnego pomysłu.

mailCo robi szewc? - rozmowa kierowana

enlightenedUWAGA RODZICE: Porozmawiajcie z dzieckiem na temat pracy wykonywanej przez szewca.

mailWiążę sznurówki - nauka wiązania sznurówek

enlightenedUWAGA RODZICE: Przygotujcie 2 sznurówki i poćwiczcie z dzieckiem wiązanie sznurówekna kokardkę.

 

WTOREK 6.04. I ŚRODA 7.04.2021

Praca bezpośrednia z dziećmi w przedszkolu.

PIĄTEK 2.04.2021

mail „Co znajdę pod skorupką?” – zabawa badawcza.

enlightenedUWAGA RODZICE: Przygotujcie dla dziecka dwa jajka kurze – jedno zwykłe, świeże, drugie ugotowane na twardo. Zapytajcie dziecko, czy wie, co kryje się pod skorupką. Po wypowiedziach dziecka rozbijcie na talerzu jedno jajko oraz przekrójcie ugotowane jajko na połowę  i wskażcie białko oraz żółtko. Dzieci obserwują.

mail„Jajka!” – zabawa ruchowa. Dziecko w rytmie klaskania przez R.  biega po pokoju. Na mocne tupnięcie nogą, dziecko zamienia się w pisanki – siada na piętach, kuląc się tak, aby przypominać kształtem jajko.

mail"Kolorowe pisanki" - zabawa matematyczna - segregujemy pisanki

enlightenedUWAGA RODZICE: Przygotujcie dla dziecka 5 jajek ugotowanych na twardo, dodawajcie i odejmujcie, oceniając wynik podany przez dziecko po wykonaniu działań matematycznych.

mail"A co po tej pisance?" - zabawa w rytmy

enlightenedUWAGA RODZICE: Ułożcie jajka według włsnego pomysłu, dołączając do tego różne przedmioty, np. 2 jajka,  widelec, jajko. Niech dziecko kontynuuje wskazany przez WAS rytm.

mail"Świąteczny koszyczek" - rozmowa kierowana, co powinno znaleźć się w koszyczku.

Praca z KP 2. s. 23

 

mail„Świąteczny koszyczek” – zabawa tematyczna z wykorzystaniem piosenki „Mama stroi koszyk, koszyk wielkanocny” (na melodię „Rolnik sam w dolinie”}

enlightenedUWAGA RODZICE: Trzeba przygotować koszyczek oraz pisankę, bazie, baranka, chlebek, kiełbaskę, babę, jajko, śpiewamy piosenkę i kolejno wkładamy rzeczy do koszyczka

Mama stroi koszyk, koszyk wielkanocny,

hejże, hejże, hejże ha, mama stroi koszyk.

Mama bierze pisankę, kolorową pisankę,

hejże, hejże, hejże ha, do koszyczka  pisankę.

Mama bierze bazie, z koteczkami bazie,

hejże, hejże, hejże ha, do koszyczka bazie.

Mama bierze baranka, cukrowego baranka,

hejże, hejże, hejże ha, do koszyczka baranka

.Mama bierze chlebek, wielkanocny chlebek,

hejże, hejże, hejże ha, do koszyczka chlebek.

Mama bierze kiełbaskę, świąteczną kiełbaskę,

hejże, hejże, hejże ha, do koszyczka kiełbaskę.

Mama bierze babę, wielkanocną babę,

hejże, hejże, hejże ha, do koszyczka babę.

Mama bierze jajko, gotowane jajko,

hejże, hejże, hejże ha, do koszyczka jajko.

 

mailKoszyczek wielkanocny

Dziecko koloruje obrazek przedstawiający koszyk wielkanocny.

 

mail Słuchanie piosenki  „ Bajkowe pisanki”

https://www.youtube.com/watch?v=UMl5kZ6DGas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŚRODA 31.03.2021 i CZWARTEK 1.04.2021

Kochani zapraszam WAS do nauki i zabawy. Mam nadzieję że poniższe aktywności przyniosą Wam dużo radości. DOBRYCH DNI!!!
 

mail„Jajko” – rozwiązanie zagadki M. Szeląg.

Jajko

Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,

a na Wielkanoc w świątecznym stroiku.

Dobre na twardo, na miękko, smażone,

pisanką się staje, gdy jest zdobione.

mail„Kolorowe jajka” – wycinanie.

enlightenedUWAGA RODZICE: Przygotujcie dla dziecka i mu rozdajcie kolorowe kartki z konturami jajek (jedna kartka z narysowanymi sześcioma jajkami, kartki w różnych kolorach). Dziecko wycina jajka, które będą potrzebne do późniejszych zadań dydaktycznych i wkłada je do wspólnego koszyka.

mail„Działania z kolorowymi pisankami” – zabawy matematyczne.

- „Segregujemy pisanki” – zabawa klasyfikacyjna. Dziecko segreguje wycięte wcześniej sylwety pisanek ze względu na kolor.

-„Liczymy jajeczka” – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania. Dziecko bierze po 6 wyciętych z papieru pisanek.

enlightenedUWAGA RODZICE: Podajcie dziecku różne działania, np. mówcie: Ile to jest dwie pisanki dodać dwie pisanki?, a dziecko dokłada lub odejmuje sylwety jajek i podaje wynik.

mail„A co po tej pisance?” – zabawa w rytmy.

enlightenedUWAGA RODZICE: Ułóżcie różne rytmy z kolorowych jajek. Dziecko kontynuuje rytmy, przyczepiając kolejne pisanki.

 Uwaga! Po zakończonych zabawach pozbierajcie do woreczka wszystkie wycięte przez dziecko jajka.

mail„Kolorowe pisanki ” – zabawa z kodowaniem.

enlightenedUWAGA RODZICE: Wyklejcie na podłodze kratownicę taśmą malarską o wymiarach 4x4. Jeśli dziecko nie rozróżnia jeszcze strony lewej i strony prawej, może w tym ćwiczeniu posługiwać się pojęciami, np.: obróć się w stronę okna, obróć się w stronę drzwi. Wyznaczcie na podłogowej kratownicy „start” – połóżcie na wybranym (zewnętrznym) polu żółty kwadrat, oraz „metę” – na wybranym (zewnętrznym) polu czerwony kwadrat. Dziecko układa na kratownicy pisankę lub kilka pisanek. Zadaniem dziecka jest poruszanie się po kratownicy tak, by zebrać wszystkie pisanki. Dziecko staje na miejscu „start” (na żółtym kwadracie), jego zadaniem jest poruszanie się po kratownicy zgodnie z instrukcją podawaną przez WAS Np: krok do przodu, krok do przodu, obróć się w lewo, czyli w stronę okna, krok do przodu, podnieś pisankę, krok do przodu, krok do przodu, aż dziecko dojdzie do punktu w kolorze czerwonym. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.

mail„Rytmy z kolorowych jajek”

enlightenedUWAGA RODZICE:  Ułóżcie różne rytmy z kolorowych jajek – dziecko je kontynuuje (korzystamy z wcześniej wyciętych sylwet jajek).

mail„Rysuję w powietrzu pisanki wstążką”

enlightenedUWAGA RODZICE: Dziecko za pomocą kijka ze wstążką rysuje w powietrzu jajka lub kreśłi je w powietrzu palcem. Podziwiajcie, zadawajcie pytania jak wygląda ich jajko.

mailZapraszam Was do obejrzenia wspólnie z bliskimi przedstawienia PINOKIO.

Poniżej link do spektaklu: https://www.youtube.com/watch?v=JVCP0qELuxM 

 

WTOREK 30.03.2021

 

Dzień dobry wszystkim. Dzisiaj kolejny dzień zabaw i nauki w domu.

mail„Kotki czy kot?” – zabawa tematyczna.

enlightenedUWAGA RODZICE: Pokażcie dziecku kota maskotkę i gałązkę bazi. Dziecko podaje nazwy tych przedmiotów i opisuje ich wygląd, zwracając szczególną uwagę na podobieństwa między kotem a kotkami bazi.

mail„Gdzie jest kotek?” – zabawa w tropienie

enlightenedUWAGA RODZICE: Trzymajcie obie dłonie zaciśnięte w pięści przed sobą, w jednej z nich schowajcie kotka baziowego, dziecko musi odgadnąć, w której dłoni jest bazia. Gdy odgadnie zamieńcie się rolami.

mail „Pisanki ze sznurka” – ćwiczenie komunikacji.

enlightenedUWAGA RODZICE: Przygotujcie dla dziecka sznurek lub wstążkę, poszukajcie przedmiotów w kształcie podobnych do jaja. Ułóżcie je na dywanie, stole. Wszytskie przedmioty otoczcie sznurkiem, nadając kształt jaja. Następnie uformujcie ze sznurka kształt jaja, ozdóbcie korkami od butelek, piórkami, itp.Wypowiedźcie do dziecka kilka słów: jajo, jajeczko, jajecznica. Niech dziecko powie, które słowo jest najkrótsze, a które najdłuższe. Podzielcie słowo na sylaby i przeliczcie z dzieckiem ich liczbę. Możecie też wspólnie wyklaskać.

mail„Kolorowe bazie” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat utworu.

 

Kolorowe bazie

Jerzy Ficowski

 

W wielkanocny dzień do domu

przyszły białe bazie w gości,

by pisankom po kryjomu

kolorów zazdrościć.

Bo ich nie pomalowano,

nikt o baziach nie pamiętał,

choć też chciały na Wielkanoc

przywdziać strój od święta.

Nie chcą się już dłużej bielić,

chcą w zieleni żyć, w purpurze!

Czyż są gorsze

aniżeli zwykłe jajko kurze?

enlightenedUWAGA RODZICE: Poromawiajcie z dzieckiem na temat treści utworu. Oto pytania pomocnicze:

1. Kto przyszedł w wielkanocny poranek do domu?

2. Po co przyszły bazie?

3. Czy bazie mogą chodzić?

4. Komu zazdrościły?

5. Kto pomalował bazie?

6. Jakie stały się bazie?

7. Czy historia przedstawiona w wierszu mogła się zdarzyć naprawdę?

mail„Bazie” – praca plastyczna. Dziecko rysuje na kolorowym kartonie trzy grube brązowe kreski – są to gałązki. Następnie drze fragment czarno-białej gazety na małe kawałki – będą to bazie kotki. Nakleja „kotki” na narysowanych gałązkach.

mail„Happy Easter” – zabawa ruchowa z językiem angielskim.

enlightenedUWAGA RODZICE: Pokażcie dziecku ilustracje: jajko – an egg, zając – a bunny, owca – a sheep i głośno wymawiajcie ich nazwy po angielsku. Dziecko maszerują przy utworze F. Chopina „Wiosna” op. 74 nr 2. Podczas przerwy w muzyce pokażcie jedną z ilustracji, a dziecko głośno powtarza jej nazwę w języku angielskim i wykonuje umówiony wcześniej ruch, np.: jajko – kulą się, owca – chodzą na czworakach, zając – podskakują w miejscu. Na klaśnięcie dziecko wstaje i głośno krzyczy: Happy Easter! czyli Wesołych Świąt!. Po tym okrzyku włączcie ponownie muzykę, a dziecko kontynuuje swój marsz.

link do utworu Chopina: https://www.youtube.com/watch?v=v8AZBSloFiM

mail„Obrazek z wydzieranki” – Dziecko wydziera z gazety dowolne kształty i układa z nich obrazek.

mail„Sprawne rączki”– Dziecko wydziera z gazety długie paski papieru – gałązki.

mail„Miłe czy niemiłe?” – zabawa sensoryczna. Dziecko losuje z zamkniętymi oczami jeden przedmiot z worka. Zanim otworzy oczy, ma opisać, jaki jest dany przedmiot w dotyku – jeśli widzi, może powiedzieć, co to jest.

mail „Wędrująca gałązka” – zabawa ruchowa.

enlightenedUWAGA RODZICE: Dziecko maszeruje w rytm melodii granej przez Rodzica. Podczas przerwy w muzyce Rodzic mówi: Gałązka w górę! – dziecko staje w miejscu i wysoko podnosi ręce, na hasło: Gałązki w dół! – dziecko kuca i kładzie dłonie przed sobą na podłodze.

mailZabawy dowolne i tematyczne. Porządkowanie pokoju po zakończonej zabawie.

 

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021

Witajcie! Rozpoczynamy nowy tydzień. Czy pamiętajcie jak nazywa się pierwszy dzień tygdonia? To poniedziałek. Brawo!

A miesiąc? To ten miesiąc, w którym zawitała do nas wiosna:) MARZEC

mailDzisiaj poznajemy kolejną wartość do naszej rośliny wartości. Jest nią TRADYCJA. Wicie co to jest tradycja?

TRADYCJA - to zbiór norm społecznych, poglądów, zachowań, zwyczajów i wierzeń okrełśonej grupy społecznej, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Porozmawiajcie na ten temat z mamą lub tatą.

mailA teraz czas na zabawę z wykorzystaniem tradycyjnych zabaw, w które bawili się Wasi rodzice, dziadkowie, a teraz bawicie się WY.

enlightenedUWAGA RODZICE: Pobawicie się z dzieckiem w zabwy: Mało nas, Balonik, Stoi Różyczka, Kółko graniaste, Mam chusteczkę haftowaną.

mail A teraz czas na zabawę JAJO

• „Jajo” – zabawa z rymowanką. Dziecko siedzi naprzeciw rodzica (pośrodku koła leżą kolorowe mazaki), z ręki do ręki podają sobie styropianowe lub wycięte z teksturki jajko, recytując rymowankę. Ta osoba, która dostanie jajo, na hasło: trzy! – ozdabia je, rysując na nim mazakami trzy dowolne kropki. Zabawę kontynuujemy do momentu, aż jajo będzie całe ozdobione.

 Jajo
Marlena Szeląg
Zwykłe jajo krąży w kole
i narzeka na swą dolę.
Chce na święta być pisanką,
kolorową nakrapianą.
Gdy dostaniesz jajo ty,
rysuj na nim kropki trzy!

mail „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat tradycji wielkanocnych.

 

Wielkanocny stół
Marlena Szeląg

Wielkanocny stół już obrusem nakryty,
w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.
Na środku święconka, a w niej pisanki
– jajka zdobione we wzorki i plamki.
W wazonie świątecznie się prezentują
bazie, co kotki swe pokazują.
Już na talerzach kiełbasa biała,
zalana barszczem jest prawie cała.
A tam mazurek – wypiek świąteczny,
posyła babie ukłon serdeczny.
Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,
wraz z życzeniami bliscy je zjedzą...
Już na śniadanie goście przybyli
– na stole symbole tradycji odkryli.

enlightenedUWAGA RODZICE: Porozmawiajcie z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu. Poniżej pytania do rozmowy:\

1. O jakim święcie jest mowa w wierszu?

2. Czym nakryty był stół?

3. Co znajdowało się na świątecznym stole?

4. Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka?

5. Jak myślisz, co to jest tradycja?

6. Czy według ciebie jest ważna, dlaczego?

7. Jakie znasz inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu?

mail A teraz Kochani czas na pracę w kartach pracy. KP s. 21

enlightenedUWAGA RODZICE: Przeczytajcie dziecku na głos polecenie i wspólnie wykonajcie ćwiczenia. POWODZENIA



 

 

Linki

d

 

 

 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.