„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."
Janusz Korczak
KONCEPCJA PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
Dziecko w świecie sztuki.
Rozwijanie dziecięcej kreatywności w kontakcie ze sztuką.
Przedszkola nr 172 im. Danuty Wawiłow w Warszawie
Nasze zadania od 1 września 2019 do 31 sierpnia 2022.
- Teatr w przedszkolu. Przedszkolak w teatrze. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki, rozbudzanie zainteresowań, odkrywanie predyspozycji, uzdolnień, tworzenie warunków do spontanicznej aktywności.
- Sztuka. Przedszkolak twórcą i artystą - tworzenie warunków umożliwiających gromadzenie doświadczeń poznawczych i twórczych oraz wyrażanie za pomocą ekspresji plastycznej emocji, przeżyć i zaobserwowanych zjawisk.
- Muzyka - ,,Żywe nutki na planie, wspólne muzykowanie” czyli rozwijanie i systematyzowanie wiedzy na temat muzyki, instrumentów i ich brzmienia, placówek muzycznych oraz sylwetek sławnych ludzi: kompozytorów, wykonawców.
Harmonogram realizacji zadań
- Teatr
Formy realizacji |
Współpraca z teatrem oraz kinem
|
Uczestnictwo w konkursach:
1.Jesień – „Kukiełki warzywne” 2.Zima – „Maski teatralne” 3.Wiosna – „Ulubiony bohater literacki” |
Systematyczne uwzględnianie w miesięcznych planach pracy tematów związanych z teatrem. Wykorzystanie różnych form i metod pracy w planowaniu i organizowaniu zajęć dydaktycznych związanych z teatrem. Prowadzenie zajęć w formie teatralnej. Naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt. Wcielanie się w postaci z utworów literackich - swobodne improwizowanie słowne i ruchowe. |
Możliwość samodzielnego wyrażania ekspresji teatralnej
-Boże Narodzenie - Dzień Babci i Dziadka, - 60- lecie przedszkola - Dzień mamy i Taty - pożegnanie przedszkola
|
Udział w przedstawieniach teatralnych na terenie przedszkola |
Oglądanie przedstawień teatralnych w wykonaniu starszych kolegów i koleżanek - Jasełka - przedstawienie świąteczne |
Zorganizowanie w salach grupowych kącików teatralnych : korzystanie ze zgromadzonych rekwizytów i strojów. |
Doposażenie placówki w pomoce dydaktyczne (kukiełki, pacynki). |
Współpraca z rodzicami:
|
Wykorzystywanie przez nauczycieli w pracy utworów literatury dziecięcej. |
Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających bezpośredni kontakt z teatrem. |
Włączenie się w obchody Międzynarodowego Dnia Teatru – 27 marca. |
Współpraca z Biblioteką nr 25 na ulicy Żytniej 64. - Spotkania uwzględniające tematykę teatru |
Realizacja programu autorskiego ,,Zabawa w teatr” |
Zajęcia otwarte uwzględniające treści związane z realizacją zadania. |
2. Sztuka
Formy realizacji |
Stosowanie metod aktywizujących w pracy z dziećmi i we współpracy z rodzicami (zajęcia otwarte, spotkania środowiskowe). |
Udział dzieci w konkursach (plastycznych) |
Obcowanie ze sztuką – wyjścia do muzeum (Muzeum Narodowe, Muzeum Etnograficzne, Muzeum Warszawy, Muzeum Karykatury); zabytków kultury, pokazy sztuki ludowej, a także kontakt z przyrodą, poznawanie technik plastycznych i dzieł wybranych artystów. |
|
Współpraca z Biblioteką nr 25 na ulicy Żytniej 64 z uwzględnieniem opracowanego programu „W świecie książek”. - Spotkanie uwzględniające zagadnienia związane ze sztuką |
Współpraca z Wolskim Centrum Kultury – Otwarta Kolonia- udział w warsztatach międzykulturowych |
Poznawanie przez dzieci i rodziców twórczości Danuty Wawiłow - Obchody 60 - lecia przedszkola:
|
Kontynuacja tradycji pasowania maluszków i nadanie literackiej nazwy grupie związanej z twórczością Danuty Wawiłow. |
Zakup literatury dotyczącej terapii przez sztukę, płyt CD z muzyką terapeutyczną. |
6 OBRAZOW DLA SZEŚCIOLATKA –udział w projekcie Zapoznanie dzieci z sześcioma wybranymi dziełami malarstwa polskiego i uczenie świadomego obcowania z obrazami. (stowarzyszenie FALA KULTURY) |
Pierniki pachnące świętami - przygotowanie wspólnie z rodzicami, dekoracja choinki przedszkolnej. |
Mamo tato zróbmy to razem – warsztaty/ zajęcia plastyczne (Boże Narodzenie, Wielkanoc) |
„Razem z mamą, razem z tatą” – zorganizowanie wystaw prac wykonanych przez dzieci z rodzicami w domu związanych z realizacją zadania.
|
„Po co dzieciom artyści?”
|
Tworzenie kącików plastycznych w salach |
Wykorzystanie sztalug do swobodnej działalności plastycznej dzieci w plenerze |
Zajęcia otwarte uwzględniające treści związane z realizacją zadania. |
3. Muzyka
Formy realizacji |
Udział w konkursach muzycznych |
Tworzenie kącików muzycznych w salach |
Nauka gry na instrumentach perkusyjnych poznawanie ich nazw i brzmienia |
„Razem z mamą, razem z tatą” – zorganizowanie wystaw prac wykonanych przez dzieci z rodzicami w domu związanych z realizacją zadania |
Wyjście do teatru muzycznego na spektakle muzyczne |
Współpraca z rodzicami:
|
Spotkania z muzyką
|
Międzynarodowy Dzień Tańca z Klanzą. |
Obchody dnia muzyki |
Uczestnictwo w przedszkolnych koncertach muzycznych |
Przybliżenie sylwetek znanych kompozytorów. (5 prezentacji ,,multimedialny poniedziałek”) |
Wyjście do muzeum F. Chopina |
Nawiązanie współpracy z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz na ulicy Eustachego Tyszkiewicza 42. |
Zajęcia otwarte uwzględniające treści związane z realizacją zadania. |
Zatwierdzona uchwałą z dnia 12 września 2019r. na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Co jest naszym celem?
W naszej pracy kierujemy się przede wszystkim dobrem dziecka. Naszym celem jest przygotowanie dzieci do szkoły na miarę ich możliwości, pomoc rodzicom w wychowaniu dzieci oraz rozbudzanie zainteresowań literackich dzieci, a także utrzymywanie wysokiego poziomu edukacji poprzez stałe doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli oraz stosowanie i poszukiwanie nowatorskich form i metod pracy.
Co chcemy zmienić?
Chcemy wzbogacić ofertę działań wychowawczo dydaktycznych adresowanych do dzieci i ich rodziców oraz środowiska społecznego poprzez zwrócenie uwagi na zdrowie fizyczne i psychiczne dzieci w szerokim znaczeniu w powiązaniu ze środowiskiem przyrodniczym.
Jak zrealizujemy swoje zamierzenia?
Będziemy realizowaćkoncepcję pracy na lata 2014-2018 pod hasłem Zdrowe Dziecko w zdrowym otoczeniu w ścisłym współdziałaniu z rodziną dziecka oraz we współpracy z wieloma instytucjami m.in. realizację programów: polsko szwajcarskiego KIK-34 „Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości u dzieci i młodzieży” oraz „Akademii Zdrowego Przedszkolaka”. Będziemy proponować spacery, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi związanymi z szeroko rozumianym zdrowiem fizycznym i psychicznym dziecka i jego rodziny, poznawanie literatury i sztuki w tym filmów związanych ze zdrowym stylem życia. Wspólnie z fundacją Dzieci Niczyje zrealizujemy program „Chronimy dzieci” mający na celu ochronę dzieci przed przemocą i uzyskamy certyfikatu placówki, w której nie stosuje się przemocy wobec dzieci. Koncepcja obejmuje również szkolenia personelu oraz warsztaty dla rodziców.
Nasze zadania od 1 września 2014 do 31 sierpnia 2018
1. Zostań przyjacielem przyrody - przyroda bez człowieka może żyć, człowiek bez przyrody nie.
2. SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO!-propagowanie zdrowego stylu życia.
3. Wprowadzanie dzieci w świat emocji i uczuć.
4. Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka.