Wilczki
Tygryski
Stokrotki
Sówki
Uśmiechnięte chmurki

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat."
Janusz Korczak

Przedszkole 172
im. Danuty Wawiłow
01-149 Warszawa
ul.Żytnia 71

tel/fax.22 632 63 63

Program zdrowotny

„ZDROWO JEMY, AKTYWNIE ŻYJEMY”

Zdrowie to najważniejsza wartość człowieka, jego brak ogranicza naszą aktywność, uniemożliwia realizację planów i marzeń, jesteśmy zdrowi, gdy nie chorujemy, mamy właściwy stosunek do siebie i otaczającego świata, potrafimy sobie radzić ze stresem. Zdrowie to bogactwo społeczeństwa, to kapitał, który pozwala nam osiągnąć cele i spełnienie w życiu.

 

W LATACH PRZEDSZKOLNYCH 2013/2014 i 2014/2015 NASZE PRZEDSZKOLE BĘDZIE BRAŁO UDZIAŁ W SZWAJCARSKO – POLSKIM PROGRAMIE WSPÓŁPRACY (KIK/34) PT. „ZAPOBIEGANIE NADWADZE I OTYŁOŚCI ORAZ CHOROBOM PRZEWLEKŁYM POPRZEZ EDUKACJĘ SPOŁECZEŃSTWA W ZAKRESIE ŻYWIENIA I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ” prof. dr hab. Jadwigi Charzewskiej

 

Projekt KIK/34 jest realizowany w latach 2011-2017  na terenie całego kraju. Jego podstawowym celem jest promocja zdrowego stylu życia, w tym zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym, poprzez edukację społeczeństwa w zakresie prozdrowotnej zmiany żywienia i zwiększenia poziomu aktywności fizycznej. Głównym realizatorem Projektu jest Instytut Żywności i Żywienia im. prof. dr med. Aleksandra Szczygła w Warszawie, który jest odpowiedzialny za prawidłową i skuteczną jego realizację wraz z Partnerami: Akademią Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Instytutem Pomnikiem – Centrum Zdrowia Dziecka  w Warszawie i Polskim Towarzystwem Dietetyki.

Przedszkole i szkoła zostały uznane za najlepsze miejsce dla promocji i edukacji, gdyż oprócz dzieci spędzających wiele godzin w tym miejscu, są tam dostępni również nauczyciele i rodzice dzieci. A dodatkowo, co udowodniono, wdrożenie poprawnych nawyków zarówno z zakresu żywienia jak i aktywności ruchowej procentuje zarówno  lepszą sprawnością fizyczną i umysłową dzieci, dobrym obecnym zdrowiem i stanem rozwoju jak i odroczonym, w życiu dorosłym. Toteż we wszystkich programach edukacyjnych, wielką wagę przywiązuje się do działań promocyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży.Promowanie zdrowego stylu życia poprzez edukację i wdrażanie w praktyce zasad prawidłowego żywienia i optymalnej aktywności fizycznej w jak najmłodszym wieku, to najważniejsze cele Programu Szwajcarsko - Polskiej Współpracy.

 

W ramach realizacji projektu podjęliśmy m.in. takie działania jak:

  • Witaminowe Dni – jemy zdrowo, kolorowo, witaminowo – warzywno-owocowe II śniadania
  • Spotkania otwarte z rodzicami – zabawy ruchowe
  • Akademia Zdrowego Przedszkolaka i udział w organizowanych modułach: „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”, „Uczymy się o jedzeniu, w ekologicznym znaczeniu”
  • Program Przedszkolnej Edukacji Antynikotynowej pt. „Czyste powietrze wokół nas”
  • „Bawimy się razem z mamą i tatą” – festyn rodzinny
  • "Jarmark zdrowej żywności" - "ECOCIACHO" - przygotowywanie przez dzieci i rodziców ciast ze zdrowych produktów na festyny rodzinne
  • Śniadanie daje moc - dzieci samodzielnie wykonują z przygotowanych przez kuchnię przedszkolną produktów kanapki na śniadanie i na podwieczorek

 

Spodziewamy się, że w wyniku podejmowanych działań, zmienią się zwyczaje żywieniowe i styl życia dzieci i ich rodziców.

 

 

 

Co może robć przedszkolak w kuchni?

Niektórzy dorośli nie przypuszczają nawet jakie czynności może samodzielnie wykonywać dziecko, np. w kuchni, z całą odpowiedzialnością mogą:

3-latek:

  • Dodawać / dosypywać / dolewać składniki do wspólnej miski
  • Kroić nożykiem (plastikowym) miękkie, obrane owoce
  • Szukać w owocach pestek
  • Wyciskać sok z owoców cytrusowych
  • Wkładać owoce do sokowirówki
  • Mieszać ciasto na naleśniki
  • Ugniatać, wałkować ciasto
  • Wycinać ciasteczka foremką, ozdabiać
  • Smarować wafle
  • Zrywać listki z ziół, rozdrabniać
  • Rozdrabniać przyprawy w moździerzu
  • Nazywać jedzenie, sprzęty i narzedzia
  • Tworzyć proste zbiory, odtwarzać rytmy matematyczne 2 elementowe
  • Dotykać, głaskać, wąchać, manipulować
  • Pomagać sprzątać po pracy
  • Jeść łyżką i widelcem

 

4-latek  może robić wszystko, co jego młodszy kolega a ponad do;

  • Obierać niektórych owoce (banany, mandarynki, śliwki odpestkować, morele)
  • Kroić większość owoców nożem deserowym
  • Rozbijać surowe jajka, obierać gotowane
  • Nakrywać do stołu
  • Pomagać mierzyć suche składniki
  • Pomagać robić kanapki
  • Mieszać sałatki, sosy
  • Odnosić naczynia do zmywalni

 

5-latek  może robić wszystko, co jego młodsi koledzy a ponad do;

  • Odmierzać płyny
  • Używać trzepaczki do jajek
  • Przygotowywać kanapki z gotowych elementów
  • Ścierać warzywa na tarce
  • Nalewać zupę z wazy, nakładać wydzielone porcje z półmiska
  • Posługiwać się w trakcie posiłku nożem

 

DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI I MŁODZIEŻY

  1. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.
  2. Bądź codziennie aktywny fizycznie – ruch korzystnie wpływa  na sprawność i prawidłową sylwetkę.
  3. Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole).
  4. Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych, takich jak jogurt, kefir, maślanka, sery.
  5. Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.
  6. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce.
  7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych.
  8. Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.
  9. Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.
  10. Pij codziennie odpowiednią ilość wody. 

 

 

DZIESIĘĆ ZASAD AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY

  1. Ćwicz regularnie i z zaangażowaniem na lekcjach wychowania fizycznego.
  2. Zapisz się na ulubione pozalekcyjne zajęcia ruchowe.
  3. Uprawiaj różnorodne formy aktywności fizycznej.
  4. Ćwicz jak najczęściej na świeżym powietrzu.
  5. Bądź aktywny fizycznie przynajmniej 1 godzinę dziennie.
  6. Pamiętaj, że jednorazowa dawka ruchu nie powinna trwać krócej niż 10 minut.
  7. Ćwicz z intensywnością umiarkowaną lub podwyższoną (dużą).
  8. Ogranicz czas spędzony przed komputerem i telewizorem.
  9. Podczas nauki stosuj krótkie przerwy poświęcone na ruch.
  10. Przed wysiłkiem fizycznym nie zjadaj obfitych i ciężkostrawnych posiłków.

 

 

II ŚNIADANIE – WAŻNY POSIŁEK DLA ZDROWIA DZIECKA 

I śniadanie jest ważnym posiłkiem w ciągu dnia i powinno być spożywane przez dziecko przed wyjściem z domu. II śniadanie dostarcza energii i składników odżywczych organizmowi podejmującemu szereg wyzwań w ciągu całego dnia.

 

ROLA II ŚNIADANIA

  • Dostarczanie organizmowi potrzebnej energii i składników pokarmowych.
  • Wpływ na lepszą koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia, lepsze wyniki w nauce, rozwój intelektualny. Uczniowie, którzy nie spożywają II śniadania, osiągają gorsze wyniki w przedmiotach wymagających skupienie, częściej skarżą się na bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie i konflikty z rówieśnikami.
  • Wpływ na siłę fizyczną, dobre samopoczucie.
  • Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

 

II ŚNIADANIE POWINNO ZAWIERAĆ

Pieczywo ziarniste– to podstawa, najlepiej podawać pieczywo razowe, graham, pumpernikiel – spożywanie pieczywa z grubego przemiału wpływa na regulowanie pracy przewodu pokarmowego, zapewnia odpowiednią podaż energii, białka, witamin z grupy B, magnezu, cynku i błonnika pokarmowego.

 

Mleko i produkty mleczne– najlepsze źródło wapnia, którego niedostateczna podaż nie sprzyja osiągnięciu prawidłowej masy kostnej w czasie wzrostu i rozwoju dziecka. Najlepszym dodatkiem do II śniadania jest ser biały, plasterek żółtego sera, jogurt bądź kefir.

 

Produkty białkowe– preferowane: chuda wędlina, pieczone mięso.

 

Owoce i warzywa– dobrym dodatkiem na kanapki będzie sałata, cykoria, plasterek pomidora czy kawałki papryki. Można podawać sałatkę lub surówkę, najlepiej z dodatkiem oleju roślinnego lub oliwy z oliwek. Warto dołączyć owoce sezonowe lub sok owocowy bądź warzywny.

 

Napoje– najlepszym napojem uzupełniającym II śniadanie są: woda mineralna, herbatki owocowe, soki owocowe i warzywne oraz napoje mleczne.

 

PAMIĘTAJ !!!

Dzieci preferują słodycze i inne przekąski typu chipsy, słodkie napoje gazowane, choć nie są świadome, jakie to może mieć skutki dla ich małego jeszcze organizmu. Produkty te tłumią uczucie głodu, ale nie dostarczają organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, witamin i minerałów. Słodkie napoje gazowane wypierają spożycie korzystnych, dla zdrowia soków czy napojów mlecznych (mleko, kefir, jogurt),powodując tym samym mniejsze spożycie m.in. wapnia czy witaminy C. Mają one ponadto duże ilości kalorii i niską wartość odżywczą .

 

Ulotka opracowana na podstawie poradnika dla nauczycieli „Szkoła i przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej” redakcja naukowa: prof. dr hab. n. biol. Jadwiga Charzewska i dr inż. Katarzyna Wolnicka. 

 

POSIŁKI RODZINNE A KTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Spożywanie posiłków razem z rodziną powinno być dla dzieci przyjemnością oraz momentem pozytywnych przeżyć kulinarnych. Podczas przygotowywania posiłków powinniśmy brać pod uwagę wiele elementów, przede wszystkim wartość odżywczą, ale także: apetyczny wygląd, czas przyrządzania potrawy, preferencje żywieniowe dziecka. Pojawia się pytanie, jak żywić dziecko, aby zachować zasady prawidłowego żywienia, a jednocześnie uwzględnić te dania i produkty, które nasze dziecko lubi i chętnie spożywa.

 

UROZMAICENIE 

Bardzo ważne jest urozmaicenie diety. Od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dziecko do dużego wyboru produktów spożywczych oraz do różnych smaków i kolorów potraw. Rodziców nie powinien zniechęcać fakt, że dziecko nie chce jeść danej potrawy. Czasami wystarczy zmienić formę jej podania, kolorystykę czy sposób przyrządzania, aby zachęcić dziecko do spróbowania. Ważne jest kształtowanie wyobraźni żywieniowej dziecka, zachęcanie go do wspólnego gotowania i tworzenia prostych, a czasami bardziej skomplikowanych dań. 

REGULARNOŚĆ

Racjonalne żywienie powinno uwzględniać optymalnie 5 posiłków w ciągu dnia. Organizm wymaga regularnego dostarczania energii, by móc ją wydatkować przez cały dzień. Dziecko, uczeń przed wyjściem z domu powinien zjeść śniadanie. Rodzice, którzy nie spożywają śniadania, dają znak dziecku, że posiłek ten może pominąć. Dotyczy to zwłaszcza dzieci starszych i młodzieży chętnie opuszczających pierwszy posiłek. Regularne spożywanie posiłków zapewniają posiłki jedzone w szkole: II śniadanie oraz obiad, który dziecko powinno spożyć jeszcze w szkole lub  domu tuż po przyjściu ze szkoły. Kolacja jest także ważnym posiłkiem, nie powinna jednak być spożywana zbyt późno – najlepiej 2 – 3 godziny przed snem.

 

WSPÓLNE POSIŁKI

Następnym elementem kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych jest spożywanie wspólnych, rodzinnych posiłków. Jest to okazja do pokazania dziecku własnych wyborów żywieniowych, sposobu konsumpcji, zachowania przy stole, które będą potem powielane przez dzieci. Oprócz aspektu zdrowotnego wspólne posiłki rodzinne wpływają pozytywnie na relacje między członkami rodziny. Dzieci chętnie uczestniczą w takich posiłkach, ponieważ dają poczucie przynależności i pogłębiają więź emocjonalną z rodziną. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu spokojnej atmosfery przy spożywaniu posiłków. Pośpiech nie sprzyja bowiem kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych.

Starajmy się choć jeden posiłek w ciągu dnia zjeść razem z dzieckiem

 

WYBÓR PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH

Ważnym elementem racjonalnej diety jest prawidłowy wybór produktów spożywczych. Urozmaicony ich dobór, zwracanie uwagi na świadome wybory podczas zakupów, czytanie etykiet na opakowaniach produktów spożywczych to ważny element edukacji żywieniowej dziecka. Najczęstsze błędy popełniane przez rodziców to gromadzenie dużej ilości słodyczy (batoniki, czekolada, cukierki, ciasteczka) i przekąski (typu chipsy, chrupki, paluszki, krakersy itp.) oraz kupowanie dużej ilości słodkich napojów (typu cola, słodkie napoje gazowane i niegazowane). Dziecko, którego rodzice kupują, a następnie spożywają słodycze, słodkie napoje i dania typu fast food, będzie powielać te wybory żywieniowe. Dostępność w domu tego typu produktów powoduje, że dzieci więcej ich jedzą.

Dziecko powinno mieć świadomość negatywnego wpływu określonych produktów na swoje zdrowie. Słodycze nie powinny być zabronione, ale ich spożycie należy znacznie ograniczyć.

 

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Prawidłowy styl życia to także codzienna aktywność fizyczna. Rodzice powinni umożliwić dziecku ruch , także na świeżym powietrzu. Gdy pokazują dziecku różne formy aktywności fizycznej, dają przykład, jak można przyjemnie i pożytecznie spędzić czas wolny. Wspólne zaś aktywne spędzanie czasu jest znakomitą formą profilaktyki prozdrowotnej. Brak jednak aktywności fizycznej ze strony rodziców, spędzanie zbyt dużo czasu przed telewizorem i komputerem, niezachęcanie do wspólnego spaceru, zabaw, czy ćwiczeń – to główne powody rezygnacji dziecka z aktywności fizycznej. Kiedy rodzice stosują na co dzień zasady prawidłowego żywienia i starają się też być aktywni fizycznie, dziecko łatwiej wówczas przyjmuje te nawyki i je akceptuje.

 

Ulotka opracowana na podstawie poradnika dla nauczycieli „Szkoła i przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej” redakcja naukowa: prof. dr hab. n. biol. Jadwiga Charzewska i dr inż. Katarzyna Wolnicka. 

 

Zasady pomagające rodzicom kształtować prawidłowe nawyki prozdrowotne dzieci

  • Dawaj dobry przykład dziecku, sam stosuj zasady zdrowego żywienia i bądź aktywny fizycznie.
  • Dbaj o różnorodność spożywanych produktów.
  • Przygotowuj atrakcyjne kolorystycznie potrawy, dbaj o estetykę podawanych posiłków – jest to bardzo istotne od najmłodszych lat dziecka.
  • Spożywaj śniadania przed wyjściem z domu.
  • Przygotowuj dla siebie i dziecka do przegryzania zamiast słodyczy – kolorowe talerze obranych i pokrojonych warzyw i owoców od razu do spożycia.
  • Gotuj razem z dzieckiem, zachęcaj je do wspólnego przygotowywania posiłków.
  • Staraj się przynajmniej jeden posiłek dziennie spożyć wspólnie z rodziną.
  • Zachęcaj dziecko do poznawania nowych smaków – monotonia nie sprzyja prawidłowemu żywienia.
  • Stosuj zioła zamiast soli. Zabierz solniczkę do stołu i nie dosalaj przy dziecku swoich potraw.
  • Zachęcaj dziecko do wspólnej aktywności fizycznej. Nie siedź w fotelu, tylko idź z dzieckiem na spacer, lub wybierz się z nim na wycieczkę rowerową.
  • Zorganizuj wspólne zakupy. Możesz zaangażować dziecko w poszukiwanie produktów z oznaczeniami „o obniżonej zawartości soli” lub „bez dodatku soli” i wytłumacz mu, dlaczego jest to tak ważne. Warto ponadto jak najwięcej czasu spędzić w dziale ze świeżymi warzywami i pozwolić dziecku wybrać jego ulubione.
  • Zachęcaj dziecko do wspólnego przygotowywania posiłków. Razem dobierajcie ulubione zioła i przyprawy. Każdy może doprawiać swoje danie według własnego gustu i uznania –zachęci to dziecko do poszukiwania nowych smaków i da wiele satysfakcji.
  • Korzystaj z różnych form edukacji rodziców w szkole lub przedszkolu, bierz aktywny udział w działaniach szkoły, przedszkola na rzecz prozdrowotnego stylu życia. Twój udział w imprezach szkolnych, przedszkolnych jest prostym sygnałem dla dziecka, że wspierasz je w poznawaniu różnych form aktywności prozdrowotnej.
  • Nie nagradzaj dziecka słodyczami.
  • Nie kupuj dużej ilości słodyczy, słonych przekąsek, słodkich napojów. Dostępność tych produktów sprzyja ich spożywaniu.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o problemach wynikających z nieprawidłowego odżywiania i braku aktywności fizycznej, otaczający świat nie zawsze propaguje zdrowy styl życia. 

 

Ulotka opracowana na podstawie poradnika dla nauczycieli „Szkoła i przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej” redakcja naukowa: prof. dr hab. n. biol. Jadwiga Charzewska i dr inż. Katarzyna Wolnicka. 

Linki

d

 

 

 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.